Svenska Bostäder kan vinna Årets Stockholmsbyggnad

Snabba Hus och Tegnérs torn kan bli Årets Stockholmsbyggnad 2020.

Två av Svenska Bostäders nyproducerade hus är nominerade till Årets Stockholmsbyggnad 2020 – Snabba Hus i Råcksta och Tegnérs torn i Vasastan.

– Bakom varje projekt finns så mycket kreativitet och ett stort samarbete mellan många olika inblandade parter, säger Stefan Sandberg, vd på Svenska Bostäder. Att våra projekt hamnar på finallistan är ett skönt betyg för alla inblandade och en fin bekräftelse för deras fantastiska arbete.

– Vi brukar placera oss högt gällande service till våra hyresgäster och har nominerats till olika priser i ny- och ombyggnadsprojekt. Detta är mig veterligen första gången vi har två projekt i final i Årets Stockholmsbyggnad, säger Jörgen Holmqvist, fastighetsutvecklingschef på Svenska Bostäder.

Årets Stockholmsbyggnad delas ut av Stockholms stad för elfte året i rad. Vem som vinner avgörs genom en öppen omröstning och resultatet presenteras den 17 juni. Sista dagen för att rösta är den 24 maj.

Fakta om Svenska Bostäders två finalbidrag:

Tegnérs torn

Tegnérgatan 62

Byggherre: Svenska Bostäder

Arkitekt: Varg arkitekter

Entreprenör: Serneke

Snabba Hus

Råckstavägen 4-6

Byggherre: Svenska Bostäder

Arkitekt: Andreas Martin-Löf Arkitekter

Entreprenör: Junior Living

För bilder och mer information, vänligen kontakta