Småländsk ödegårdsvisionär får Byggstenen 2009

Svenska Byggingenjörers Riksförbund, SBR, belönar Berndt Elmberg med Byggstenen 2009. Han får utmärkelsen för sin restaurering av Mundekulla, en småländsk ödegård som i dag är en populär kurs- och retreatgård. Byggstenen delas ut till en individ eller grupp som gjort en föredömlig insats för byggandet eller förvaltandet i Norden.

Byggingenjören Berndt Elmberg belönas nu för sitt arbete med restaureringen av ödegården Mundekulla i Småland. Gården har sitt ursprung från 1830-talet och Berndt har tillsammans med sonen Peter och hans fru rustat upp den till en populär kurs- och retreatgård med flera tusen besökare varje år.

- Berndt köpte gården för tio år sedan och har arbetat hårt för att behålla de ursprungliga detaljerna men ändå skapa en modern levnadsstandard med ekologiskt perspektiv. Han har lagt ner ett enormt arbete och har dessutom blivit en auktoritet inom renovering av ödegårdar. Det vill vi belöna honom för, säger Gunnar Edebrand, kanslichef i Svenska Byggingenjörers Riksförbund.

Återvunnet material har använts i stor utsträckning, bland annat är stommen i vissa nybyggnader före detta kontorsmoduler från IDEON i Lund. Isolering har skett med ekologiska material som cellulosafiber, lin, hampa, ull och kutterspån. All invändig målning har skett med linolja och utvändig med slamfärg . Rummen håller hotellstandard och hyrs ut under benämningen "Eco-living". Berndt har även initierat projektet " BeBo Landsbygd" som går ut på att få tomma hus permanent bebodda och arrangerade under restaureringen av Mundekulla fyra välbesökta mässor i byggnadsvård. Han har också startat flera företag inom byggbranschen och undervisat på Sveriges Lantbruksuniversitet i Alnarp.

- Jag känner mig oerhört stolt och glad över att ha tilldelats denna utmärkelse i konkurrens med nominerade över hela landet. Det gläder mig speciellt att en satsning på landsbygden får denna typ av uppmärksamhet, säger Berndt Elmberg, ägare av Mundekulla Kurs & Retreatgård

Byggstenen har delats ut sedan 1986. I priset ingår också ett stipendium på 50000 SEK. Tidigare år har bland annat brobyggaren Sven Landelius, Stellan Lundström, professor i fastighetsekonomi och Birgit Friggebo tilldelats det prestigefyllda priset.

För ytterligare information eller intervju kontakta:
Gunnar Edebrand, kanslichef, Svenska Byggingenjörers Riksförbund,
Berndt Elmberg, ägare av Mundekulla Kurs & Retreatgård

Se även www.mundekulla.se och www.bygging.se.