Läkare med långtidscovid publicerar kunskapsöversikt

Svenska Covidföreningen uppmärksammar: ”Läkare till läkare”, en grupp läkare som själva har blivit långtidssjuka av covid-19, har märkt att kunskapen om denna nya sjukdom varierar stort bland läkarkollegor. Nu lanserar de en kunskapsöversikt om symtom, utredningsmöjligheter och kliniska erfarenheter av rehabilitering på den nya webbplatsen www.langtidscovid.se

Gruppen ”Läkare till läkare” är alla läkare som själva har blivit långtidssjuka av covid-19. De har, med utgångspunkt i egen sjukdom, följt existerande utländska beslutsstöd och framsteg i de svenska uppföljningarna av patienter med långtidscovid.

- Vi blir ofta kontaktade på sociala medier av kollegor som vill ta del av våra erfarenheter och kunskaper, säger Catarina Träger, som är en av författarna till webbplatsen. I och med denna webbplats kan vi hjälpa fler läkare på ett mer effektivt sätt.

Kollegan Nina Rose fortsätter:

- Det är få kollegor som har fått någon kompetensutveckling om långtidscovid, och vi märkte därför att det behövs en lättillgänglig kunskapsöversikt. Vi vill presentera något som är ”good enough” och finns tillgängligt redan nu. Den får utvecklas med tiden och vetenskapens framgångar, men behövs för alla läkare som tar hand om de här patienterna nu.

Syftet med webbplatsen är att nå en snabb kunskapsspridning i väntan på de nationella riktlinjer som ska tas fram av Socialstyrelsen, men som nu aviserats bli försenade. En annan av författarna, Lisa Norén, säger att de hade hoppats att Socialstyrelsen skulle ha agerat mer skyndsamt i denna fråga.

- När vi insåg hur lång tid det skulle ta för Socialstyrelsen tänkte vi att vi behövde göra något själva. Det känns lite konstigt att så här viktig information ska behöva komma från några som själva är sjuka, men också att vi blir klara mycket snabbare än en myndighet, säger Lisa Norén.

Webbplatsen vänder sig till läkare som möter långtidssjuka patienter. Då många patienter själva är väl pålästa om sin sjukdom välkomnar Läkare till läkare att även de tar del av innehållet, men de är tydliga med att det inte ska ses som råd riktade direkt till patienter.

Covid-19 har sedan viruset drabbade Sverige för snart ett år sedan visat sig vara en sjukdom med ett förlopp som gäckar läkarkåren genom att variera stort, både mellan individer och över tid. Långtidssymtom som varar tre månader eller mer ses hos tio procent av alla smittade, och organpåverkan ses både hos patienter som sjukhusvårdats och hos de som vårdats hemma med så kallade ”milda symtom”. De flesta drabbade har tidigare varit i mycket god fysisk form och saknar riskfaktorer för svår sjukdom.