Författaren Einar Askestad ny kulturchef för Svenska Epoch Times

Den av Svenska Akademien flerfaldigt prisbelönade författaren och kulturskribenten Einar Askestad börjar sin nya tjänst som kulturchef den 3 april, på den svenska utgåvan av den internationella tidningen Epoch Times.

– Jag ser det som en hedersuppgift att kunna bidra till att återknyta till, förvalta och utveckla såväl vår svenska kultur som vår västerländska tradition av kultur och civilisation, säger Askestad.

Nyhetstidningen Epoch Times utvidgar sin kulturbevakning. Kulturpersonligheten Einar Askestad tillträder som kulturchef på tidningen. Askestads huvuduppgift blir att lyfta såväl svensk kulturhistoria som att bevaka vår tids litterära och kulturella strömningar. Han har tidigare varit fristående kulturskribent på tidningen, har skrivit 13 skönlitterära verk och nyligen avslutat arbetet med boken ”Den egna jorden” som utkommer till hösten. Han har sedan 90-talet verkat som kulturskribent i publikationer som Bonniers litterära magasin, Ny tid och Axess och har regelbundet publicerat noveller, essäer, artiklar och poesi i såväl svenska som nordiska tidskrifter.

Det är med stor tillförsikt som han nu tar sig an uppdraget som kulturchef på Epoch Times.

– Jag ser det som en hedersuppgift att kunna bidra till att återknyta till, förvalta och utveckla såväl vår svenska kultur som vår västerländska tradition av kultur och civilisation, säger han.
Till varje helg publicerar Svenska Epoch Times en reklamfri 24-sidig kulturbilaga som distribueras med den tryckta nyhetstidningen.
–Vår ambition är att publicera Sveriges bästa kulturbilaga, med tidlösa värden, fri från vår tids populärkultur, och med en fast grund i det klassiska – samtidigt som vi blickar framåt. Därav denna litterära stjärnrekrytering, säger tidningens ansvarige utgivare och chefredaktör Vasilios Zoupounidis.
Einar Askestad berättar om när han första gången slog upp Epoch Times pappersutgåva och hur han då fick tårar i ögonen.
– Här återfann jag en tidning från min barndom. Ingen politisering, ingenting småaktigt. En sund och anständig inställning.
Tidningens syn på kulturen och dess vikt är tydlig.
–Ett samhälles kultur är dess själ. Kultur har kraften att inspirera människan till godhet, och visa henne vägen tillbaka till sitt sanna jag. Den kan beröra oss på djupet och ge oss hopp. Därför är vår kulturbilaga som Einar Askestad nu ska leda så otroligt viktig, säger Zoupounidis.

Epoch Times är Sveriges nya oberoende nyhetstidning i tryck och på webben. Det är en bred, allmän nyhetstidning som vänder sig till en självständigt tänkande läsekrets som vill ha ett alternativ till mer vinklad och förutsägbar nyhetsrapportering.
Svenska utgåvan är en del av Epoch Media Group, det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen.

För vidare information se presskontakter.