Två kyrkor i Umeå öppnar för drop in-dop

Lördag den 6 maj inbjuder Svenska kyrkan för första gången till drop in-dop i Umeå.
– Det blir festligt, speciellt och samtidigt enkelt, säger prästen Maria Lundgren i Mariakyrkan.

Särskilda dopdagar, som ibland kallas drop in-dop, har blivit allt vanligare inom Svenska kyrkan. Den 6 maj håller två Tegs kyrka och Mariakyrkan i Umeå för första gången öppet för barn, ungdomar och vuxna som vill låta döpa sig. Dopdagen är ett enkelt alternativ där man, utan en massa praktiska förberedelser, kan låta döpa sig eller sitt barn. Kyrkan ordnar präst, musiker, lokal och bjuder på tårta.

– Vi behöver riter och symbolhandlingar för att landa i det som är djupet i tillvaron, säger Maria Lundgren, präst i Mariakyrkan.

Dopdagen den 6 maj är en del av Svenska kyrkan i Umeås arbete att göra dopet känt och tillgängligt för fler. 497 personer döptes under 2016 i de sex församlingarna inom Svenska kyrkan i Umeå. Den som döps blir medlem i Svenska kyrkan.

Drop in-dop Umeå

Lördag 6 maj kl 10-15 i Tegs kyrka och Mariakyrkan

Ett enkelt alternativ där du, utan en massa praktiska förberedelser, kan låta döpa dig eller ditt barn. Vi ordnar präst, musiker, lokal och fika. Barn, unga och vuxna är lika välkomna att döpas. Allt är gratis.

Läs mer på dropindop.se

Några praktiska saker

• Barn under 18 år behöver båda vårdnadshavares tillstånd för att döpas.
  • Ta med svensk id-handling.
  • Du som är över 18 år - ta kontakt med någon av prästerna i förväg för ett enkelt dopsamtal.

Vanliga frågor om dopet!

Varför drop in-dop?

Vi vill erbjuda en enkel, men högtidlig dopgudstjänst. Varje person och sällskap väljer själva om de vill komma ensamma eller bjuda med några.

Innan dopet får ni välja psalmer och träffa en präst för ett dopsamtal. Efter dopet blir det dopfika med tårta.

Vad är dopet?

Dopet är en gåva och början på en livslång och fördjupad samhörighet med Gud i kyrkans sammanhang. Det är en helig handling som synliggör den enskilda människans relation till Gud, församlingen som gemenskap, den världsvida kyrkan och början på den kristna livsvägen. Vi behöver inte prestera något eller vara på något speciellt sätt för att ta emot dopet.

Vad har man på sig?

Enligt gammal tradition har man vit klädsel vid dop, men du väljer helt själv. Det finns vita dopdräkter att låna för både barn och vuxna.