Seminarium: Hur vi får maten och planetens resurser att räcka till alla

Vägval för världens jordbruk: hur får vi maten och planetens resurser att räcka till alla?

Ökade investeringar i jordbruksutveckling och en genomgripande förändring mot mer hållbara produktionsmetoder krävs för att maten och planetens resurser ska räcka till en befolkning som beräknas vara nio miljarder år 2050.  Samtidigt måste jordbruket möta dagens mycket allvarliga miljö- och klimatutmaningar. Det är slutsatsen i studien, International Assessement of Agricultural Science for Development, IAASTD.

Med anledning av att en svensk sammanfattning av studien presenteras kommer framtidens jordbruk och den globala livsmedelsförsörjningen att diskuteras på ett seminarium den 8 september. Där medverkar en av världens ledande experter Hans Herren som var med och ledde arbetet med IAASTD, Sarah Olembo från Department for Rural Economy & Agriculture, Afrikanska uninonen samt representanter från arrangörerna, Landsbygdsdepartementet och Sida.

Eftermiddagen avslutas med en diskussion mellan medverkande och Marie Wickberg, politiskt sakkunnig på Landsbygdsdepartementet (C), Åsa Romson, Språkrör och ledamot i Utrikesutskottet (Mp), Carin Jämtin, Partisekreterare och f.d. Biståndsminister, (S) samt Karin Enström, Ordförande i Utrikesutskottet, (M).

Studien har tagits fram av 400 experter, på uppdrag av Världsbanken och FN, och är världens hittills största tvärvetenskapliga utvärdering av jordbruket i världen. Unikt med studien är att forskare och olika intressegrupper som producenter, konsumenter, politiker och icke-statliga organisationer från hela världen konsulterades.

Plats: Kungl. Skogs- och Lantbruksakademien,

Drottninggatan 95 B, Stockholm

Tid: Torsdagen den 8 september kl. 13-16.30

Anmälan: www.naturskyddsforeningen.se/8sept

Anmäl senast 7 september.

För information om innehållet kontakta:

Gunnel.AxelssonNycander@svenskakyrkan.se

Arrangörer: Svenska kyrkan, Naturskyddsföreningen och Lantbrukarnas riksförbund

• Naturresurser

• jordbruk
  • framtidens jordbruk
  • seminarium
  • iaastd
  • svenska naturskyddsföreningen
  • lrf
  • svenska kyrkan

Svenska kyrkans internationella arbete är en del av ACT-alliansen, ett globalt samarbete mellan kyrkor och organisationer för katastrof-, utvecklings- och påverkansarbete. ACT-alliansen består av omkring 100 medlemsorganisationer med 30 000 anställda och frivilliga i 130 länder över hela världen.

Stefan Håkansson

Presskontakt Pressekreterare Utvecklings- och katastrofarbetet 018-16 94 20