Antibiotikaresistens i ett globalt perspektiv – spridning och selektion

Antibiotikaresistens i ett globalt perspektiv – spridning och selektion

Gunnar Kahlmeter, professor och verksamhetschef vid Kliniskt mikrobiologiskt laboratorium i Växjö, och en välkänd auktoritet inom bakteriologi och antibiotikaresistens, har under många år pekat på hygienens betydelse för att minska spridningen av infektioner i världen. För detta viktiga arbete belönas han i år av Svenska Läkaresällskapet med Lennanderpriset,
20 000 kronor.

– Gunnar Kahlmeter har med stor entusiasm, brett kunnande och beslutsamhet samt en fenomenal förmåga att få internationella experter att komma överens, varit helt avgörande för att det nu används ett allmänt accepterat globalt ramverk för att följa bakteriers antibiotikaresistens, säger Stefan Lindgren om årets Lennanderföreläsare. Gunnar Kahlmeters insatser inom området antibiotikaresistens har på ett mycket viktigt sätt bidragit till ökad förståelse för hygienens betydelse inom hela det medicinska fältet. Hans arbete har fått stort genomslag i såväl Sverige som utomlands.

Svenska Läkaresällskapet utser varje år en Lennanderföreläsare, vartannat år inom kirurgi, vartannat år inom hygien.

Årets föreläsning hålls tisdagen den 4 april 2017 kl. 18-19.30. på Svenska Läkaresällskapet, Klara Östra Kyrkogata 10, Stockholm. Nomineringen gjordes av Svenska Läkaresällskapets sektion för Klinisk Mikrobiologi och Läkarsektionen i Svensk Förening för vårdhygien.

Gunnar Kahlmeter, Klinisk mikrobiologi, Centrallasarettet, 351 85 Växjö
070-984 46 85, gunnar.kahmeter@kronoberg.se

Syftet med Karl Gustaf Lennanders föreläsningsfond är att sprida kunskap om kirurgi och hygien genom föreläsningar inom området. Läkaresällskapets styrelse väljer pristagare och ämne efter förslag från de vetenskapliga sektionerna. på SLS.

Svenska Läkaresällskapet är läkarkårens oberoende vetenskapliga och professionella organisation och arbetar för en förbättrad hälsa och sjukvård i samhället. Vi är en politiskt och fackligt obunden ideell förening med cirka 10 500 medlemmar. Vi arrangerar konferenser, seminarier och debatter och stödjer medicinsk forskning. Mer information hittar du på www.sls.se