Fortbilda dig inom kolorektal kirurgi på Läkaresällskapet i vår

Fortbilda dig inom kolorektal kirurgi på Läkaresällskapet i vår

Anna Martling, professor i kirurgi med inriktning mot kolorektal cancer vid Institutionen för molekylär medicin och kirurgi, Karolinska Institutet, är 2016 års Lennanderföreläsare den 19 april på Svenska Läkaresällskapet.

– Stort tack, jag blev verkligen glad över detta, så hedersamt, säger Anna Martling, när hon får beskedet. Det är väldigt positivt och roligt när ens forskning uppmärksammas och det är också stimulerande att få tillfälle att dela med sig av sina forskningsresultat.

Mats Holmström, vetenskaplig sekreterare i Svenska Läkaresällskapet konstaterar att en av Svenska Läkaresällskapets viktigaste, och trevligaste, uppgifter är att belöna och uppmuntra god medicinsk forskning.

– Det kan vi göra tack vare generösa donationer genom årens lopp, säger han. Just den Lennanderska fonden ska främja kunskaperna inom kirurgi eller hygien och redogöra för utvecklingen och tillämpningar inom området. Pristagaren utses av SLS Sektion för kirurgi (Svensk Kirurgisk förening), vartannat år inom kirurgi, vartannat år inom hygien, avslutar Mats Holmström.

Föreläsningen hålls på Svenska Läkaresällskapet den 19 april 2016 kl 18.

– Jag är särskilt intresserad av strålbehandling, tidpunkt för operation och utveckling av kirurgiska tekniker; det är bland annat detta jag kommer att föreläsa om i april, säger Anna Martling.

KORT OM
Anna Martling utsågs 2014 till professor i kirurgi med inriktning mot kolorektal cancer vid Institutionen för molekylär medicin och kirurgi, Karolinska Institutet. Hon försvarade sin avhandling om ändtarmscancer 2003, blev certifierad kirurg 2004 och docent i kirurgi under 2009. Sedan 2008 har hon varit forskargruppledare och ansvarig för forskningen inom kolorektal kirurgi med särskilt fokus på kliniska- och epidemiologiska studier på kolorektal cancer. Anna Martling tilldelades 2013 Svensk Kirurgisk förenings Stora Forskarpris.

Den Lennanderska fonden stiftades av professor Karl Gustaf Lennander och hans mor Elsa Lennander 1907 och har till ändamål att främja kunskaperna och utvecklingen och tillämpningen inom kirurgi och hygien.

Mer information om forskningen
Anna Martling, 08-517 728 02, 076-050 57 97