Sveriges och världens ledande experter samlas till Sveriges största vetenskapliga möte om covid-19.

Ledande experter samlas till Sveriges största vetenskapliga möte om covid-19

För andra året i rad den 24-25 november 2021 arrangerar Svenska Läkaresällskapet (SLS) i samarbete med SLS föreningar och partners ”State of the Art Covid-19”. Under två dagar samlas Sveriges och världens främsta experter för att summera kunskapsläget om covid-19.

”State of the Art Covid-19” är Sveriges största vetenskapliga möte om covid-19 och är helt digitalt. Mötet vänder sig till läkare och övriga professioner inom hälso- och sjukvården och är även en plattform för att presentera forsknings- och utvecklingsprojekt från svenska forskargrupper.

– Förra årets möte blev en stor framgång med över 1600 deltagare och närmare 100 internationella och nationella experter, forskare samt företrädare för regeringen, myndigheter och media som medverkade i programmet, säger Tobias Alfvén, ordförande i Svenska Läkaresällskapet. I år är det med stor glädje som vi välkomnar Karolinska Institutet som huvudpartner för mötet.

– Karolinska Institutet ser det som en huvudprioritet att identifiera kunskapsluckor och samverkansluckor för att stärka beredskapen i samhället inför nästa kris, säger Ole Petter Ottersen, rektor vid Karolinska Institutet. Pandemin har lärt oss mycket och under nästa kris måste åtgärder och icke-medicinska interventioner i större utsträckning än nu baseras på forskning, evidens och på kunskap om undanträngningseffekter och indirekta effekter av pandemin. Här kan KI och andra lärosäten bidra och myndigheterna behöver använda denna kunskap som bas för sina beslut. Därför är det viktigt att vi samlas och diskuterar dessa frågor, avslutar Ole Petter Ottersen.

Det vetenskapliga programmet kommer att sammanfatta kunskapsläget och innehålla keynote-föreläsningar av nationella och internationella ledande forskare, kliniskt verksamma läkare och representanter från andra hälsoprofessioner.

– Årets vetenskapliga program kommer att innefatta mer basal vetenskap vad gäller immunologi, patogenes och epidemiologi samt inkludera andra patogener med potential att orsaka stora utbrott eller ohälsa (s.k. Emerging Infections) samt diskussioner kring organiseringen av hälso- och sjukvården under kriser, säger Lars-Magnus Andersson, ordförande i organisationskommittén samt ordförande i Svenska Infektionsläkarförening.

“STATE OF THE ART COVID-19”

VAR & NÄR Mötet är digitalt och äger rum den 24-25 november 2021

MÅLGRUPP Mötet vänder sig till läkare och övriga professioner inom hälso- och sjukvården

ARRANGÖR Svenska Läkaresällskapet i samarbete med SLS föreningar och partners