Medicinska riksstämman fyller 70 år – det firar vi med att flytta in till city!

Medicinska riksstämman fyller 70 år – det firar vi med att flytta in till city!

Årets Riksstämma äger rum den 5-6 december på Stockholm Waterfront
Congress Centre

Svenska Läkaresällskapet arrangerar Sveriges största tvärvetenskapliga möte, för hälso- och sjukvårdens utveckling baserat på vetenskap, utbildning, kvalitet och etik. En mötesplats där läkare kan fortbilda sig och diskutera övergripande frågor inom svensk hälso- och sjukvård.

- ”Det blir två intensiva dagar med ett vasst och stimulerande tvärsektionellt program med symposier, ”pros and cons”-debatter, ”meet the expert”, gästföreläsare, workshops, dialog och debatt”, säger
Catarina Almqvist Malmros, ny generalsekreterare för Riksstämman. ”Medicinska riksstämman
ska vara den naturliga mötesplatsen för läkares ut- och fortbildning med fokus på vetenskap, utbildning, kvalitet och etik för patientens bästa, samt den självklara arenan för utbyte av erfarenheter och kunskaper om breda hälso- och sjukvårdsfrågor”.

- ”Flytten in till Stockholm Waterfront Congress Centre ger oss nya möjligheter att erbjuda ett effektivt
arrangemang  i moderna lokaler mitt i centrala Stockholm. Det vetenskapliga programmet syftar
till att möta professionens behov av utbildning tvärs över specialitets- och organisationsgränser; något som är både lärorikt och spännande! Och dessutom helt i linje med hur verkligheten ser ut; det är ju så våra patienter rör sig genom vården”, konstaterar Filippa Nyberg, VD på Läkaresällskapet.

Det är sjuttio år sedan Medicinska riksstämman arrangerades för första gången och det är fortfarande lika aktuellt och viktigt att samla hela professionen för utbyte av kunskap och erfarenheter för
patientens bästa. Mer information om årets Riksstämma kommer löpande på www.riksstamman.se.

Mer information:
Catarina Almqvist Malmros (frågor om programmet)
Ordf Delegationen för Medicinska riksstämman

Filippa Nyberg (övriga frågor)
VD, Svenska Läkaresällskapet

Svenska Läkaresällskapet är läkarkårens vetenskapliga organisation och arbetar för en klokare vård för dagens och morgondagens patienter. Vi är en politiskt och fackligt obunden ideell förening med cirka 16 500 medlemmar. Vi arrangerar konferenser, seminarier och debatter. Medicinska riksstämman har vi arrangerat varje år sedan 1943. Mer information hittar du på www.sls.se.