Jenny Huynh, läkarstudent vid Linköpings Universitet.

Studie om incidensen av hjärtinfarkt under Covidpandemin belönas

Läkarstudenten Jenny Huynh, Linköpings Universitet, belönas med Asklepiospriset för bästa vetenskapliga artikel 2021. Artikeln kartlägger skillnader i ålder och kön hos patienter som drabbats av hjärtinfarkt under covid-19-pandemin.

Jenny Huynh har i sin artikel ”Sex and age differences in the incidence of acute myocardial infarction during the COVID-19 pandemic in a Swedish health-care region without lockdown: a retrospective cohort study” undersökt kön- och åldersaspekter hos patienter som sökt vård för hjärtinfarkt på akutmottagningarna i Region Jönköping mellan mars till juli 2020. Studien visar att incidensen av patienter med detta tillstånd sjunkit generellt under pandemin i jämförelse med tidigare år, men att detta särskilt gäller för kvinnor över 70 år. Studien visar på hög vetenskaplig kvalitet och är publicerad i The Lancet Healthy Longevity.

Pristagaren belönas med 15 000 kronor och kommer att uppmärksammas på Kandidat- och Underläkarföreningens medlemsdag som äger rum den 20 november.

Om Asklepiospriset

Svenska Läkaresällskapets Kandidat- och underläkarförening (KUF) verkar för att stimulera forskningsintresse och främja forskningsinitiativ hos unga läkare och studenter. KUF delar årligen ut Asklepiospriset för att belöna och uppmuntra vetenskap av hög kvalitet.

Svenska Läkaresällskapet är läkarkårens oberoende, vetenskapliga professionsorganisation och arbetar för en förbättrad hälsa och sjukvård i samhället. Mer information hittar du på www.sls.se