Svenska läkarkåren stödjer Läkare Utan Gränsers viktiga arbete i Ukraina

Svenska läkarkåren stödjer Läkare Utan Gränsers viktiga arbete i Ukraina

Vi som företräder läkarkåren i Sverige följer noga utvecklingen av den ryska invasionen av Ukraina. Krig innebär alltid ett hot mot människors liv och hälsa. Tyvärr går utvecklingen åt helt fel håll och vi får räkna med att antalet döda, skadade och sjuka kommer att öka. Ukraina står inför en stor humanitär katastrof och behöver nu Sveriges hjälp. Sveriges läkarförbund och Svenska Läkaresällskapet har gemensamt skänkt 110 000 kronor till Läkare Utan Gränser för deras viktiga arbete med att rädda liv i Ukraina.

Organisationerna har även skrivit brev till regeringen med uppmaning om att skyndsamt samordna transport med sjukvårdsmaterial till Ukraina. För att de ukrainska läkarna ska kunna vårda de många skadade behöver hela världen kraftsamla och förse landet med den medicinska utrustning och de läkemedel som behövs.

Läkare Utan Gränser startar upp akuta insatser i Ukraina och i flera grannländer för att bedöma och svara på de humanitära behoven vid landets gränser. Läkarförbundet och Svenska Läkaresällskapet har gått ihop och stödjer arbetet med 110 000 kronor.

–Läkare och sjuksköterskor måste få vårda patienter utan risk för attack. Medicinsk neutralitet måste råda i Ukraina. Attacker på sjukhus och vårdinrättningar måste upphöra, säger Sofia Rydgren Stale ordförande Läkarförbundet.

Ukraina står inför en stor humanitär katastrof och behöver nu Sveriges hjälp. Din hjälp är viktig! Bidra till Läkare Utan Gränsers arbete i Ukraina genom att skänka en gåva på deras webbplats. Du kan också swisha till 900 60 32.

–Svenska Läkaresällskapet fördömer kraftfullt Rysslands invasion av Ukraina som är en olaglig och fruktansvärd handling. Krig innebär alltid ett hot mot människors liv och hälsa. Nu går vi mot en oviss framtid – låt oss alla tillsammans stå upp för fred och frihet och enas i solidaritet. Ukrainas befolkning behöver vårt stöd, säger Tobias Alfvén, ordförande i Svenska Läkaresällskapet.

Svenska Läkaresällskapet är läkarkårens oberoende, vetenskapliga professionsorganisation och arbetar för en förbättrad hälsa och sjukvård i samhället. Mer information hittar du på www.sls.se