​Vill du bli en miljöhjälte i cirkulär ekonomi?

En positiv effekt av dessa Coronatider är att många av oss kommit närmare naturen och att vi hinner göra saker som vi annars inte gör. Personligen har jag jobbat några veckor från vårt sommarhus på en ö i Stockholms skärgård. Under några lunchpromenader längs stranden har jag njutit av våren i skärgården men bland den gamla vassen hittade jag snart en mängd gammalt skräp. Jag fyllde snabbt alldeles för många soppåsar med gamla petflaskor, ölburkar, plastleksaker och, bland det värsta av allt, små halvcentimeter stora plastmakaroner, så kallade biobärare, som finns i reningsverk och som ser ut så här

Det som ska vara bra för miljön i form av rening av avloppsvatten hade omvandlats till direkta dödsfällor för sjöfågel.

Alla vi som driver cirkulära affärer och lösningar som beskrivs som bra för miljön får aldrig slå oss till ro och tro att vår lösning håller för evigt. Efter lite googlande kunde jag läsa om flera vattenreningsverk som polisanmälts för miljöbrott efter utsläpp av dessa biobärare av plast. Det är en katastrof för verksamheter som tror sig vara bra för miljön. Därför är det helt avgörande att vi som driver ”miljöföretag” har en förmåga att hela tiden arbeta med att förbättra, utveckla och riskminimera för att säkerställa en långsiktig och hållbar verksamhet.

På Svenska Retursystem arbetar vi metodiskt med systematiska förbättringar och grunden är våra livscykelanalyser som ger oss underlag för vilka processer och händelser i flödet av våra returenheter som belastar miljön på olika sätt.

En viktig och svår faktor som vi arbetar med att förbättra är svinnet av returlådor ute hos våra kunder och deras kunder. Exempel på svinn är alla de returlådor som står i ditt och andras garage som bra förvaringslådor eller varför inte lådor som spänns fast på cyklar och används som cykelkorg! Ett annat exempel kan ses på grönsaksmarknader eller i hemleveranser av catering. Verksamheter som helt enkelt tycker att det är en bra och praktisk låda och som fortsätter att använda den utan avtal med oss.

Betydligt värre är det när verksamheter eller privatpersoner, som fått livsmedel eller färdigmat levererade i vår låda, helt enkelt ställer den i soprummet för i bästa fall att gå vidare till plaståtervinning. Då har vi helt tappat miljöeffekten av att lådan ska återanvändas igen och igen och i sämsta fall eldas den upp i någon sopförbränningsanläggning.

Vårt problem är att våra returlådor inte går att spåra på individnivå ute i livsmedelsflödena. Det är något som vi planerar att förbättra. Under kommande år ska vi individmärka över 18 miljoner returlådor. Det innebär att vi kommer att kunna arbeta mer aktivt med att förstå var svinnet uppstår och mer aktivt kunna arbeta för att minimera det.

En annan miljöeffekt av märkta lådor blir att alla etiketter som klistras på lådorna kommer att kunna ersättas av en digital lösning med information som kan kopplas till den fasta individmärkningen på lådan. Tänk vilken besparing vi kan åstadkomma för branschen när miljontals etiketter inte längre behövs och vilken miljöbesparing vi får när vi kan minska vattentemperatur och mängden tvättmedel när vi inte längre behöver tvätta bort alla dessa etiketter. Tills dess hoppas jag att du hjälper oss att återföra lådor som hamnat på villovägar. Lämna dem gärna i närmaste butik. Du får inget för den men du blir en miljöhjälte i våra hjärtan på Svenska Retursystem!

Anna Elgh, vd Svenska Retursystem

Läs alla inlägg i Svenska Retursystems inspirationsblogg för cirkulär ekonomi