Philip Hallenberg, Demand Planner på Svenska Retursystem

Svenska Retursystem har antagit AI-utmaningen

Svenska Retursystem är ett av flera svenska företag som antagit AI-utmaningen och erbjuder medarbetarna att genomföra en grundläggande online-utbildning om artificiell intelligens på arbetstid.

AI kommer att påverka hela samhället och för att Sverige ska vara konkurrenskraftigt i framtiden måste svenskarnas kompetens kring AI öka. Målet med utmaningen är att utbilda 100 000 svenskar under 2019. Bakom utmaningen står bland andra AI Competence of Sweden, Vinnova, Linköpings universitet och Helsingfors universitet.

Philip Hallenberg, som jobbar som Demand Planner på Svenska Retursystem, har drivit initiativet att så många som möjligt på företaget ska genomföra kursen.

Varför tyckte du att SRS skulle anta utmaningen?
Jag kände att vi behövde lyfta kunskapen en nivå internt för att förstå vilka möjligheter som finns inom AI. Även om vi själva kanske inte kommer utveckla AI-applikationer så behöver vi följa med i utvecklingen för att kunna identifiera områden där vi kan arbeta smartare och mer effektivt med hjälp av den nya tekniken.

Hur har intresset varit bland kollegorna?

Många kollegor har varit intresserade av att anta utmaningen. Av ett femtiotal tjänstemän är det 30 som gått med. Min förhoppning är att merparten tar sig igenom hela utbildningen innan året är slut så att vi kan bidra till det övergripande målet på 100 000 svenskar.

Vad har varit roligast?
Som ett tillägg till utbildningen samlar vi med jämna mellanrum ihop oss i ett diskussionsforum. Bäst  var när vi diskuterade kring hur vi skulle kunna använda artificiell intelligens i vårt cirkulära system. Här dök det upp otroligt många bra idéer. Några förslag var bildigenkänning för att sortera ut trasiga pallar och lådor samt proaktiv planering baserat på prediktion för att kunna säkerställa att vi har våra lådor och pallar på rätt plats vid rätt tillfälle baserat på minskade CO2-utsläpp och kostnad.

Skulle du rekommendera andra företag att anta utmaningen?
Absolut! Genom utbildningen får vi som bolag en mycket tydligare bild över vad AI är och inte är. Det hjälper oss att konkretisera vilka möjligheter AI faktiskt kan innebära för vår verksamhet. Innan har det mer känts som ett buzzword som varit svårt att greppa.

Läs mer om AI-utmaningen på www.elementsofai.se/ai-utmaningen