Anna Elgh, vd Svenska Retursystem

Anna Elgh slutar som vd på Svenska Retursystem

Efter nio år som vd har Anna Elgh meddelat styrelsen att hon beslutat att lämna sitt uppdrag. Hon kommer att vara kvar i organisationen till dess att en ny vd är på plats. Styrelsen har inlett processen med att rekrytera en ny vd.

Magnus Lagergren, ordförande Svenska Retursystem:
”Jag och övriga i styrelsen vill rikta ett stort tack till Anna för hennes mångåriga insatser som ledare för SRS. Med sin breda erfarenhet inom logistik och systematiskt förbättringsarbete har Anna lett företaget med stor entusiasm och ett starkt patos mot företagets vision om en hållbar framtid. Anna har byggt en stark och modern organisation med hög kompetens till vilken styrelsen nu inleder rekryteringen av en ny vd.

Anna Elgh, vd, Svenska Retursystem:

”Jag är så stolt och tacksam över vad vi tillsammans har åstadkommit under mina år som vd. Svenska Retursystem är ett mycket speciellt företag som lyckats behålla sin entreprenörsanda trots att bolaget haft en stark och obruten tillväxt sedan starten 1997. Företaget var då och är fortfarande en pionjär inom den cirkulära ekonomin och än idag genomsyrar hållbarhet allt vi gör. Jag känner att jag har bidragit med det jag kan för att utveckla bolaget och att det nu är dags för någon annan att ta vid. Jag kommer att arbeta med fullt engagemang till dess att en ny vd är på plats, dock senast den 1 juni 2023.

Svenska Retursystem driver och utvecklar livsmedelsbranschens gemensamma system för distribution av varor. Distributionen sker med lådor och pallar som kan användas om och om igen. Svenska Retursystem ägs av Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörernas förbund. År 2021 tvättades 172 miljoner lådor och 10 miljoner pallar i någon av företagets fyra tvättanläggningar runt om i Sverige. Företaget har över 1500 kunder, cirka 200 anställda och en årsomsättning på 798 miljoner 2021.