Orkla Confectionery & Snacks byter till SRS Helpall grå

​Chips och ostbågar från OLW på returpall

Orkla Confectionery & Snacks ansluter sig till Svenska Retursystem och snacksprodukter från anläggningen i Filipstad börjar transporteras på returpall istället för på träpall. Med bytet av pall räknar Orkla med att minska sina koldioxidutsläpp med över 28 ton varje år.

– Att göra klimatsmarta val ligger högst upp på Orklas agenda och som ett stort nordiskt bolag har vi ett ansvar att ta ledningen i vår bransch. Därför är vi mycket glada att kunna göra denna förändring till förmån både för miljön och våra medarbetares hälsa, säger Magnus Forsling, chef för varuförsörjning och logistik på Orkla Confectionery & Snacks.

I början på april startade Orkla omställningen av produktionen i Filipstad till returpallar. De uppskattar att de kommer att använda 350 000 returpallar per år.

–Vi är glada över att Orkla Confectionery & Snacks ser fördelarna med våra returpallar. Genom att byta till Helpall grå får de en klimatsmart lastbärare som kan hålla i 15 år, säger Claes Rehn, Key Account Manager på Svenska Retursystem.

Om Helpall grå
Helpall grå är standardiserad och anpassad för automatisk hantering. Den tål hög påfrestning, är friktionssäker och fungerar bra i frysmiljö. Pallens beräknade livslängd är 15 år. Den avger inte damm eller träflisor vilket ger en mer hälsosam arbetsmiljö för alla som hanterar den genom hela flödet.

Om Orkla Confectionery & Snacks
Orkla Confectionery & Snacks är Sveriges ledande kex- och snacksleverantör och bildades 2014 då företagen OLW och Göteborgs Kex gick ihop. Företaget är en del av den norska Orklakoncernen. Orklabolagen i Sverige omsätter nära 7 000 MSEK och har drygt 3000 anställda på 18 anläggningar och kontor. Orkla arbetar för att bidra till en mer klimartsmart vardag och står bakom flera av Sveriges mest välkända varumärken, såsom Grumme, Felix och OLW.

*Läs mer om livscykelanalyserna för SRS returpallar

Kontakt
Brita Forsström, Kommunikationsansvarig, Svenska Retursystem brita.forsstrom@retursystem.se
Sofie Ek, kommunikationschef Orkla Sverige, sofie.ek@orkla.se

Svenska Retursystem driver och utvecklar dagligvarubranschens gemensamma retursystem för distribution av varor. Alla aktörer i branschen samverkar för att utveckla ett så effektivt och miljöanpassat system som möjligt. Distributionen sker med returlådor och returpallar.