Solpaneler på taket på Svenska Retursystems anläggning i Västerås

Svenska Retursystem inviger en av Sveriges största takbaserade solcellsanläggningar

Idag inviger Svenska Retursystem en installation av solceller på logistikanläggningen i Västerås. Detta är en av de största takbaserade solcellsanläggningarna i Sverige som beräknas producera 3 GWh, vilket motsvarar hushållselen för 600 svenska villor.

–Det är glädjande att vi i samarbete med vår hyresvärd Mileway nu kan producera solenergi på vårt tak i Västerås. Vår solcellsanläggning kommer att producera stora mängder grön el och det känns riktigt bra att kunna bidra till målet om ett fossilfritt samhälle i samklang med Sveriges klimat- och energimål, säger Pontus Björkdahl, Hållbarhetschef på Svenska Retursystem.

Svenska Retursystems uppdrag handlar om att distribuera Sveriges livsmedel effektivt och hållbart. Sedan starten 1997 har företagets återanvändningsbara lådor ersatt över två miljarder engångsemballage, och företaget ses som en pionjär inom den cirkulära ekonomin. Att nu kunna producera egen solenergi är ett viktigt bidrag i bolagets målsättning om att minska livsmedelsbranschens klimatpåverkan.

–Mileway är engagerade i att minska effekterna av klimatförändringar och stödjer övergången till en ekonomi med låga koldioxidutsläpp. Genom att förbättra miljöpåverkan från våra fastigheter kan vi framtidssäkra vår portfölj samtidigt som vi hjälper våra kunder att nå deras egna hållbarhetsmål, varför detta blir alltmer kommersiellt nödvändigt. Vi är stolta att samarbeta med Svenska Retursystem här i Västerås och göra vår största investering i solceller i Sverige hittills, säger Jacob Goldmann, Country Director på Mileway som äger fastigheten.

Solcellsanläggningen beräknas producera 3 GWh per år. Det motsvarar hushållselen för 600 normalstora svenska villor.* Inledningsvis kommer elproduktionen att användas i driften av den egna verksamheten, men på sikt finns potential att kunna erbjuda laddmöjligheter för ellastbilar och produktion av vätgas.

– Alla har en viktig roll att spela i omställningen till förnybar energi. Vi hoppas att Svenska Retursystem inspirerar fler bolag att utnyttja sina stora takytor för solceller. Tillsammans kan vi skapa en grönare industri, säger Pontus Skog, Head of Utility Development på Svea Solar.

* Svenska villor som använder andra källor för uppvärmning än el, till exempel fjärrvärme, förbrukar i snitt 5000 KWh/år, källa SCB

Fakta SRS solcellsanläggning Västerås
Installationsbolag av solceller: Svea Solar
Fastighetsägare: Mileway
Beräknad årsproduktion: 3 GWh
Driftsättning: April 2023

Se film på Installationen

Om Mileway
Mileway är den största innehavaren av logistikfastigheter för last mile-leveranser i Europa. Mileway äger eller förvaltar mer än 1 800 fastigheter på totalt 16 miljoner kvm i tio länder. Med över 400 anställda och en lokal närvaro på alla sina marknader kan företaget betjäna mer än 10 000 kunder från en mängd olika branscher.

Om Svea Solar
Svea Solar är ett av Europas mest snabbväxande cleantech-bolag och Sveriges största solenergibolag. Svea Solar erbjuder en helhetslösning med solpaneler, batterier, elbilsladdare, fossilfria elavtal och en plattform som gör det möjligt för kunder att producera, konsumera och sälja sin solenergi. Dessutom utvecklar Svea Solar solparker. Svea Solar grundades år 2014 och har verksamhet i Sverige, Tyskland, Spanien, Belgien och Nederländerna.

Om Svenska Retursystem (SRS)
SRS är det smarta cirkulära systemet för landets livsmedel. SRS finns till för att livsmedelsbranschens flöden av varor ska bli mer effektiva och klimatsmarta. Grundidén är att branschens distribution ska ske med gemensamma pallar och lådor som kan användas om och om igen. SRS ägs till lika delar av Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörers förbund.

Pontus Björkdahl, Svenska Retursystem, Hållbarhetschef,
pontus.bjorkdahl@retursystem.se 070-268 29 22

Pontus Skog, Svea Solar, Head of Utility Development,
pontus.skog@sveasolar.com 070-032 46 63

Sam Dynevor,Mileway
mileway@headlandconsultancy.com, +44 (0)77 9908 9258

Svenska Retursystem, SRS, är det smarta cirkulära systemet för landets livsmedel. SRS finns till för att livsmedelsbranschens flöden av varor ska bli mer effektiva och klimatsmarta. Grundidén är att branschens distribution ska ske med gemensamma pallar och lådor som kan användas om och om igen. Bolaget ägs till lika delar av Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörers Förbund.