Delicato byter från träpall till SRS klimatsmarta returpall för hela sitt sortiment

Sveriges mest älskade bakverk på returpall

Delicato byter från träpall till SRS Helpall grå för hela sitt sortiment. I början på oktober börjar företaget distribuera Delicatobollar, Punschrullar och andra läckra konditorivaror på den klimatsmarta returpallen.

-Vi brinner för att skapa en godare gemenskap genom härliga bakverk samtidigt som vi vill göra gott för samhälle och miljö. Därför är det glädjande att vi nu tar ännu ett kliv i vårt hållbarhetsarbete genom att byta till en mer klimatsmart lastbärare, säger Linn Oldemar, kvalitets- och hållbarhetsansvarig på Delicato.

För att minska sina koldioxidutsläpp har Delicato sedan tidigare bytt ut förpackningsmaterial och lagt om sina varuflöden för att minska mängden transporter. Att byta till en mer miljöanpassad pall blir en naturlig fortsättning i företagets hållbarhetsarbete.

–Med Helpall grå får Delicato en pall av hög kvalitet som inte bara minskar branschens koldioxidutsläpp, den ger även en mer hälsosam arbetsmiljö för både deras medarbetare och kunder, säger Claes Rehn, Key Account Manager på Svenska Retursystem.

Om Helpall grå
Helpall grå är standardiserad och anpassad för automatisk hantering. Den tål hög påfrestning, är friktionssäker och fungerar bra i frysmiljö. Den väger 10 kg mindre än en motsvarande träpall. Pallens beräknade livslängd är 15 år. Den avger inte damm eller träflisor vilket ger en mer hälsosam arbetsmiljö för alla som hanterar den genom hela flödet.

Om Delicato
Delicato bakverk AB är ett svenskt familjeföretag grundat 1948 av Einar Belvén. Företaget tillverkar konditoriprodukter. I sortimentet märks flera klassiska fikaprodukter som till exempel Delicatobollar, Punschrullar och Mazariner.

Claes Rehn, Key Account Manager Svenska Retursystem, claes.rehn@retursystem.se
Nadja Radwan, Brand Manager Manager, Delicato, nadja.radwan@delicato.se