Gå direkt till innehåll
Segrarna i supersprinten för Ukraina - Johanna Hagström och Marcus Grate.   Foto:Ulf Palm/Svenska Skidspelen
Segrarna i supersprinten för Ukraina - Johanna Hagström och Marcus Grate. Foto:Ulf Palm/Svenska Skidspelen

Elitåkarna ställde upp - över 100 000 kr till Ukrainska Skidförbundet

Världscuphelgen i längdskidåkning, Svenska Skidspelen, avrundade helgen 17-19 mars, med ett välgörenhetsrace. För första gången i Falun, en supersprint längs med upploppet av världscupbanorna.

Ulrika Back, VD för Svenska Skidspelen berättar: ”- Vi kände att vi behövde utöka söndagens program med något bra, då världscupprogrammet endast innehöll en tävling den aktuella dagen. En mixad stafett. Och då dök idén om en supersprint upp.”
Landslagsåkaren Marcus Grate har under vintern initierat en dialog med Skidspelens VD, angående utveckling av längdskidåkningstävlingar på internationell nivå. Och när idéen om en supersprint utanför världscupprogrammet dök upp, var Marcus snabb att respondera.
”-Marcus var fantastiskt peppad på detta och erbjöd sig direkt att dra i trådar, för att locka världseliten att ställa upp. Han var också säker på att åkarna skulle göra det för ett välgörande ändamål och då föll valet på ett ekonomiskt stöd till Ukraina.”
Målsättningarna var att kunna ge Ukrainska skidförbundet en ekonomisk gåva för återstart av skid- och snowbordverksamheten, när de är redo för det.
- ”Jag fick respons direkt av åkarna, då alla känner att det känns bra att stödja sina kollegor i Ukraina, säger Marcus Grate och fortsätter, -De som var kvar på plats i Falun ställde upp.”

Totalt deltog 28 åkare från världseliten, men även en del nationella och lokala åkare ställde upp, varav en hel del gav världseliten en riktig match.
En av dem var Bosse Lövgren, Falu IK, om till slut slog värdselitåkare och slutade på en fantastisk andraplacering i finalen.

Det slutgiltiga beslutet att genomföra tävlingen togs dock sent.
”- Ja, det var många inblandade som vi behövde besked från innan vi kunde köra tävlingen. Så sent som på fredagen, var det fortfarande lösa trådar. Säger Ulrika Back.”

Men tävlingen genomfördes i samarbete med flera goda viljor och insatser av bland annat, Ski Team Sweden längd, Svenska Spel, Expressen(som livesände tävlingarna), Swiss timing, funktionärer från Föreningen Svenska Skidspelen, speakers, Juvelen i Falun och lokalproduktionsteamet.
”- Även om det var en del formalia som behövdes redas ut, kom vi till slut i hamn och alla ställde upp utan extra ersättning, så att alla intäkterna skulle gå direkt till Ukrainska Skidförbundet, säger Ulrika Back. – Det är stort! Och likaså summan, som landade på över 100 000 kr!”

Supersprinten, som var en ren uppvisningstävling, bjöd på lättsam och rolig stämning mellan åkarna och teamen framför publiken, men riktigt tuffa och snabba race! Flera i publiken kommenterade hur snabbt de verkligen åker och stämningen var på topp!
Det var också ett mycket uppskattat inslag bland de tävlande, som efteråt föreslog att detta borde vara ett återkommande inslag under Skidspelshelgen.

Som initiativtagare var Marcus Grate extra nöjd, då han slet sig till en seger i herrtävlingen.
Damernas supersprint vanns glädjande av elitåkaren Johanna Hagström, boende i Falun.

”-Superroligt med dubbel svenskseger, även om det inte var en världscup, säger Marcus Grate och fortsätter, ”- Fantastiskt att en sådan liten insats från oss åkare, kan få en så stor betydelse för andra. Och ett stort Tack till alla som är med och gör skillnad. Stora som små.”

Regioner

Svenska Skidspelen ska leverera tävlingar i Äkta nordisk skidåkning i Världsklass.
Svenska Skidspelens VD, Ulrika Back Eriksson, utser en Organisationskommitté (OC) som får i uppdrag att planera och genomföra tävlingarna. OC`s arbete leds av verkställandedirektör (VD). I OC sitter sektionsansvariga för de olika sektionerna som beskrivs nedan. Till varje sektion/arbetsområde är ambitionen att ha en förening som är ansvarig. VD:n avrapporterar sitt och OC´s arbete till styrelsen för Svenska Skidspelen.

Svenska Skidspelens arrangemang är en viktig inkomst till ägarföreningarnas barn och ungdomsverksamhet Efter avslutade tävlingar 2020 delade Svenska Skidspelen AB ut över 500 000 kr till de 12 ägarklubbarna.

Ulrika Back

Presskontakt VD Svenska Skidspelen AB 070-366 91 08

Internationellt etablerad världscuparrangör i längdskidåkning, med tävlingar på Nationalarenan Lugnet i Falun.

Världscupen (VC) och dess deltävlingar ägs av Internationella Skidförbundet (FIS). FIS medlemmar är de nationella Skidförbunden, tex Svenska Skidförbundet (SSF). Det är FIS som utser vilka länder som skall få arrangera WC-tävlingar. Länderna utser sedan arrangörer av tävlingarna. SSF har sedan många år utsett Svenska Skidspelen som arrangör för WC tävlingarna i Falun. Svenska Skidspelen AB ägs av Svenska Skidförbundet 51 %, Föreningen Svenska Skidspelen 40 % och Falu Kommun 9% . Föreningen Svenska Skidspelen består av 12 skidklubbar från Falun och Borlänge kommun: det är Falu IK, Korsnäs IF, OK Kåre, Sågmyra SK, Envikens IF, Bjursås SK, Sundborn GoIF, Grycksbo IF, Dalregementets IF, Holmens IF, Falun-Borlänge SK och Domnarvets GoIF.

World Cup Svenska Skidspelen
Lugnetvägen 16