Svenska Skidspelens VD Ulrika Back Eriksson om 70:e upplagan.

Skidspelen firar 70:e upplagan med nyheter!

Efter ett tufft år där senaste världscuptävlingarna i januari 2021, fick arrangeras utan publik och stenhårda restriktioner för organisationen, ser det nu ljusare ut inför tävlingarna i mars.
Svenska Skidspelens VD Ulrika Back Eriksson berättar – Ja, det har varit minst sagt utmanande för alla arrangörer, säger Ulrika Back Eriksson och fortsätter: - Men nu försöker vi att blicka framåt och vad passar inte bättre, än att slå till med ett jubileumsfirande i mars!

Biljetterna är släppta och nu presenterar organisationen några nyheter inför tävlingarna den 11 - 13 mars, på Lugnet i Falun.
- Vissa av dessa nyheter var tänkta att testas redan förra året, men det slog pandemin stopp för, säger Ulrika Back Eriksson. – Därför känns det extra roligt att få göra det nu istället.
I samarbete med Avestaföretaget Bagheera har Skidspelen tagit fram ett antal sportartiklar till förmånliga priser som endast säljs i begränsad upplaga, 70 stycken av vardera, med den för året, unika jubileums logon.
På arenan kommer vissa skillnader att märkas. Bland annat är de stora uppbyggda matförsäljningsställena borttagna och har istället ersatts med sk Foodtrucks.
15 st mobila matkiosker. Entreprenörer från hela Mellansverige, kommer att finnas på plats med ett brett utbud av mat.
- Vi har något för alla! säger Ulrika Back Eriksson, och fortsätter, - Utbudet är relevant och brett. Från klassiska hamburgare och streetfood, till närodlat och veganskt.

I dagarna har också biljetterna till det nya konceptet ”Sprintdungen” släppts. Ett speciellt populärt område mitt i sprintbackarna, som nås genom den nedersta publiktunneln. Här kommer de 70 unika biljettköparna få uppleva sprintbackarna på första parkett, med närhet till tränarnas coach zon, där de kan höra vad som ropas till de aktiva under den intensiva åkningen uppför, utför och i de utmanande och intensiva banorna.
- Vi har hittat ett samarbete med Leksandsbaserade Rältagården, som kommer att bjuda åskådarna i detta område på ”Gris på Rältavis”, berättar Ulrika. – Och jag tror att doften från det stora stekfatet, där maten tillreds, kommer att addera ytterligare till en härlig upplevelse i området, som också kommer att ha bord och filthängda bänkar, för de 70 lyckliga biljettinnehavarna.

Under söndagen kommer de nya tävlingsformaten med mixade lag i Stafett och Team Sprint avgöras.
-Nog har vi väl känt att det är dags för mixade lag, där män och kvinnor tävlar tillsammans, på världscupprogrammet i längd, säger Ulrika Back Eriksson. Och Svenska Skidspelen här väldigt stolta över att vara den tävling där man testar tävlingsformaten först.

Skidspelsfrukosten kommer också att få ett lyft genom ett samarbete med ett av Sveriges ledande företag inom sportmarknadsföring, ISP Sport & Marketing och Svenska Skidförbundets marknadsavdelning för längd.
-Vi vill lyfta den populära Skidspelsfrukosten till nästa nivå och leverera bra diskussioner och viktiga frågor inom idrottens sponsringsutveckling, motleveranser och framtidens sponsring, på alla nivåer; internationellt, nationellt, regionalt och lokalt, säger Ulrika Back Eriksson och fortsätter, - Det gläder mig att även lokala och regionala företag har visat intresse för denna programpunkt. Jag tror att det är viktigt att alla delar synen, att man tillsammans är del av något större. För Svenska Skidspelen är det lokala samarbetet lika viktigt som det stora sponsorskapet. – Det är helheten som möjliggör evenemangets fortsatta utveckling och årliga genomförande, fyller Ulrika i.
Svenska Skidspelen har flera nyheter på gång till tävlingshelgen i mars och kommer löpande att presentera dem i sina digitala kanaler och på hemsidan.