Marcus Svensson imponerade i OS-kvalet i Doha. Skåningen var delad etta i grundomgången och prickade allra flest duvor i finalen, vilket gav honom en ytterst välförtjänt guldmedalj.

Marcus Svensson sköt hem guldet i Doha

Det blev en härlig svensk söndag i Doha, Qatar där OS-kvalet i lerduvegrenen Olympisk skeet har avgjorts under helgen.
Först lyckades Victoria Larsson säkra en kvotplats i damernas final där hon blev fyra. Victoria vann grundomgången på 122 träffar utav maximala 125. I Doha delas två kvotplatser ut per gren och genom fjärde platsen i finalen, där två av skyttarna framför henne inte kunde ta någon kvotplats var saken klar trots att svenskan missade podiet. Sällan har en fjärdeplats varit så värd att fira.

I herrklassen visade Marcus Svensson från Landskrona-Saxtorp Jaktskytteklubb, att han redan nu är formtoppad inför OS. Med 123 utav 125 prickade duvor i grundomgången var han delad etta. Den andre svenske skytten Stefan Nilsson (som också ingår i sommarens svenska OS-trupp) var nära final med sina 122 träffar, men han blev utslagen i särskjutning eftersom endast sex skyttar kan avancera till final.

I finalen kopplade Marcus tidigt grepp om förstaplatsen och genom ytterst pricksäkert skytte kunde han hålla övriga konkurrenter bakom sig hela vägen fram till sista skottet. I den här fina formen är Marcus Svensson utan tvekan en stark svensk medaljkandidat i sommarens OS.

I och med Victoria Larssons säkrade kvotplats har Sverige nu fem sportskyttar med i Paris-OS. Skyttetävlingarna kommer dock inte avgöras i Paris utan i Châteauroux, cirka 23 mil söder om Paris. Fyra av de OS-klara svenska skyttarna tävlar i lerduva.

Therese Lundqvist, Sportchef på Svenska Skyttesportförbundet och förbundskapten för lerduva var lycklig och lättad över Victorias framgång;
– Vickan tar en efterlängtad kvotplats. Hon har verkligen kämpat för den, så det är oerhört roligt att den är bärgad. Välförtjänt!

Vidare summerar hon de svenska herrarnas insatser i Doha på följande vis;
– Grabbarna fick en tuff start på denna tävling. Båda inledde med varsin 23-serie (utav 25) och visste att det skulle få kämpa hårt för att komma till final. Båda gör en mycket bra upphämtning som resulterade i en finalplats för Marcus och en särskjutning för Stefan om den sista platsen i finalen. Tyvärr hade Stefan lite oflyt i en dublé och åkte tyvärr ut. Det är imponerande hur Marcus dominerade hela finalen från start. Våra svenska skyttar är i världsklass och vi kommer åka med ett grymt starkt lag till OS.

FEM SVENSKA SPORTSKYTTAR MED KVOTPLATS
Stefan Nilsson, Skeet (lerduva)
Marcus Svensson, Skeet (lerduva)
Rickard Levin Andersson, Trap (lerdvua)