Victoria Larsson vann en kvotplats i OS-kvalet i Doha. Victoria blev fyra i finalen och det räckte för en kvotplats.

Victoria Larsson säkrade kvotplats i Doha

OS-kvalet i lerduvegrenen skeet har avgjorts under helgen i Doha, Qatar. Victoria Larsson blev i dag den femte svenska sportskytten att kvalificera sig till sommarens OS. Detta efter att ha blivit fyra i finalen där två kvotplatser stod på spel varav två av de tre skyttarna som kom före svenskan redan hade kvotplats.

Victoria har skjutit exceptionellt bra under tävlingen och blev bäst i grundomgången med 122 träffade duvor utav maximala 125.
I finalen visade hon upp en stadig prestation. Även om några missade duvor smög sig in efter de första 20 skotten, fortsatte hon att hålla sig kvar i finalomgången tillräckligt länge för att två av huvudkonkurrenterna om kvotplatserna skulle bli eliminerade.

– Det känns helt otroligt skönt. Det var inte min sista chans här i Doha, jag hade haft EM och teoretisk chans att ta kvotplatsen på rankingplacering också, men det är en otrolig lättnad att det nu äntligen är klart, säger Victoria i intervjun i livestreamsändningen på YouTube efter matchen.

Intervjuaren frågar sedan om det är helt klart att det blir Victoria Larsson som blir den skytt som Sverige kommer skicka till sommarens Olympiska spel.
– Inte 100% säkert men jag har höga förhoppningar om att det blir jag som får åka, svarar Victoria.

I herrklassen gick Marcus Svensson till final efter imponerande skytte med 123 träffar utav 125. Herrfinalen avgörs med start 15:30 svenskt tid, men Marcus är redan uttagen till OS så här står bara medaljerna på spel för svenskens del.

FEM SVENSKA SPORTSKYTTAR MED KVOTPLATS

Stefan Nilsson, Skeet (lerduva)
Marcus Svensson, Skeet (lerduva)
Rickard Levin Andersson, Trap (lerdvua)