3 nya spahotell i Skåne som alla borde prova

3 nya spahotell i Skåne som alla borde prova

Nu kan Skånelandet stoltsera med spa för alla smaker! Bland nykomlingarna hittar man en andlig upplevelse, en modern gästgivare och ett modernt spa mitt i hjärtat av Landskrona.

Svenska kyrkan har öppnat sitt första spa. På Stiftsgården Åkersberg i Höör har Andrum spa slagit upp dörrarna för allmänheten. Här ska man kunna gå in i sig själv och helt och hållet kunna koppla av.
- Alla är välkomna, man måste såklart inte vara troende för att besöka vårt spa. Och vi har fått en fantastisk start – våra gäster har verkligen uppskattat lugnet och den speciella arkitekturen, säger Jens Malmhagen som är Driftschef för Stiftsgården Åkersberg.
Spaavdelningen består bland annat av en inomhuspool, utomhuspool, torrbastu, ångbastu, fotbad och behandlingsrum. Det finns även kall- respektive varmdusch och ett "regnrum", en slags dusch där vattnet faller som regn – dessutom har badrockarna bytts ut mot munkkåpor. I bistron på Andrum spa kan man avnjuta både mat och dryck. Man kan även vara med på ett yoga- eller meditationspass eller njuta av en skön behandling.
- Jag älskar våra ansiktsbehandlingar, säger Jens Malmhagen.
När du ändå är i Höör så kan du även passa på att besöka ortens andra nyöppnade spa på Höörs Gästgifwaregård.
- Vi kompletterar varandra bra och tillsammans tror jag att vi kan stärka varandra och sätta Höör på kartan för alla spa-älskare, säger Emelie Kjellkvist som är Spa- & konferenschef på anrika Höörs Gästgifwaregård.
Tanken här var att modernisera gästgivarkulturen med ett bredare utbud och att bygga spa kändes då helt rätt.
- Vi har lättare att locka privatkunder nu och fylla helgerna, säger Emelie.
Spat ligger i ett helt nybyggt hus med bland annat torrbastu, ångbastu, fotbad, pool både inomhus och utomhus samt tre bubbelbad.
- Det är byggt som ett orangeri och det blir väldigt mysigt, till exempel när snön faller utanför eller när skymningen kommer.
Inne på spat så kan man njuta av god dryck och enklare mat samt sköna behandlingar.
- Vi arbetar med det ekologiska märket Eminence Organics. Det känns helt rätt, eko- och närodlat genomsyrar hela vår verksamhet.

Stort gym och yoga i slottet
Hotel Öresund i Landskrona har funnits i 206 år men nyligen flyttade man hela hotellet ett kvarter bort – till ett sprillans nytt hus. På fjärde våningen ligger hotellets spa med utomhuspool, jacuzzi och bastu.
- Dessutom är det en väldigt fin utsikt, säger Göran Andersson, VD och ägare till Hotel Öresund Conference & Spa.
Även detta hotell har valt att satsa på spa för bli mer attraktiva bland privatkunderna.
- Genom spa har vi stärkt upp hela vår produkt. Vi har ju många härliga weekendpaket, som golfpaket till exempel. Kanske spelar bara den ena parten i sällskapet golf – och då kan den andra hälften koppla av på spa istället, säger Göran.
Förutom spa så har Hotel Öresund Conference & Spa valt att satsa på ett 650 kvadratmeter stort gym och i 1500-talsslottet Citadellet, som ligger 300 meter från hotellet, erbjuder man olika aktiviteter och lugna yogapass.

Alla har blivit kvalitetsmärkta
De tre nykomlingarna har alla valt att bli medlemmar i Svenska Spahotell – och också fått sina ansökningar godkända.
För medlemskap i föreningen krävs att man uppfyller samtliga uppställda kriterier inom de fyra hörnstenarna rörelse, vila, mat&dryck och beröring. För dig som gäst är det därmed en anläggnings medlemskap en garanti att det finns ett högklassigt utbud av behandlingar och aktiviteter samt att dessa utförs av välutbildad personal.
- Jag har arbetat med spahotell i några år och vet att ett medlemskap i Svenska spahotell är en oerhört viktig kvalitetsstämpel, säger Jens Malmhagen.
Emelie Kjellkvist, på Höörs Gästgifwaregård, ser också flera fördelar med att vara medlemmar i föreningen:
- Det är ett sätt att visa våra gäster att vi håller hög standard och jag tycker att det är väldigt bra med det gemensamma presentkortet. Dessutom är det oerhört värdefullt att byta erfarenheter med andra medlemshotell, säger hon.
Göran Andersson avslutar:
- Medlemskap i Svenska Spahotell borgar för seriositet och kvalitet.

Kategorier

Sara Hellgren

Presskontakt Marknad & Kommunikationsansvarig +46704548360

Sveriges 44 bästa Spa-anläggningar