Nudging – en varsam knuff i rätt riktning

Nudging – en varsam knuff i rätt riktning

Nästan alla av oss vill leva mer hållbart. Trots detta går vi ofta emot våra principer och tar enkla och kortsiktiga beslut. Nudging – att snällt knuffas åt det håll vi egentligen vill – kan vara lösningen.

Det nystartade företaget Nudgely består av sex stycken masterstudenter från Linköping universitet. Deras affärsidé utgår från konceptet "nudging" som är en del inom området beteendeekonomi. Under Spadagarna på Marstrands havshotell den 7-9 april kommer de att lära hotellbranschen om hur man kan använda sig av nudging med fokus på hållbara och ekonomiska vinster.
- Väldigt enkelt kan man säga att nudging handlar om att designa olika val och på så sätt påverka människors beteende. Ofta kan små saker göra stor skillnad. Om man till exempel vill att hotellgästerna ska återanvända sin handduk och inte slänga den i tvätten med en gång så har det visat sig göra stor skillnad kring hur man formulerar sig på informationsmaterialet. Om det står ”Återanvänd gärna din handduk – det är bra för miljön” – brukar det inte ge jättebra resultat. Något som funkar bättre är ”De flesta som bor i detta rummet, brukar återanvända sin handduk – gör det du också för att bidra till miljön”. Man vill gärna göra som flocken – alla andra, berättar Jacob Göransson som är VD på Nudgely.
Om man önskar få gästerna att välja mer vegetarisk mat för att minska klimatpåverkan– finns det flera knep att ta till.
- Det har visat sig att man hellre väljer vegetariska rätter om de är blandade med ”vanliga rätter” och inte är separerade under en särskild vegetarisk rubrik. Det här enkla tricket kan öka försäljningen av vegetariska rätter med över 50 procent och där med markant minska klimatpåverkan.
Mer spännande info om nugding väntas alltså under Spadagarna – i år med temat ”Saving the planet - for future generations”. Nudgely kommer att dela med sig av en rad korta workshops med konkreta förslag på hur man kan påverka gästers beteende till hotellens fördel.