Arbetsglädje – ”Man blir ju glad när kunden blir så HÄR glad”

När jag efter skolan (1965) sökte arbete var det bara att välja och vraka bland alla platsannonser. Behovet av arbetskraft var stort och det var lätt att få en anställning. Det är inte lika lätt idag om man inte har en särskilt efterfrågad utbildning/kompetens. För några år sedan nappade en person i min bekantskapskrets på ett erbjudande om en hög och attraktiv 1-årig utbildning, som de anställda p g a låg orderingång fick betald om de samtidigt avslutade sin anställning. Trots duglighet och avklarad utbildning dröjde det några år innan han lyckades få en anställning men numera jagas han emellanåt av ”head hunters”. En annan slutade sin anställning p g a flytt till annan ort men fick inte arbete i konkurrens med flera hundra sökande på varje utannonserad plats, trots universitetsexamen. Efter många år med ströjobb fick hon till slut anställning tack vare en utbildning som hon hade innan sina högre studier. Åren utan fast anställning var pressande, bland annat p g a utanförkänsla.

En fast anställning för mycket med sig, inte bara ordnad tillvaro och ekonomi utan också gemenskap med arbetskamrater och, inte minst, tillfredsställelsen i att uträtta något som är till nytta för andra. När allt ”flyter på” infinner sig en harmoni i att veta vad man ska göra och att det kan utföras i lagom takt så att man vet att man hinner med. Naturligtvis är det inte alltid så eftersom arbetstoppar och speciella ärenden kräver sitt, vilket i sig blir utmaningar som ger tillfredsställelse om de kan hanteras på ett bra sätt.

Ofta men inte alltid är lagar och förordningar relativt tydliga och man har att förhålla sig till vad som objektivt är korrekt. Undantag märks främst vad gäller näringskännetecken som företagsnamn och varumärken vilket beror på att de regler som finns lämnar mycket utrymme för bedömningar och tolkningar typ ”å ena sidan” och ”å andra sidan”. För oss som dagligen arbetar med näringskännetecken uppstår relativt ofta utmaningar och det är inte så sällan så att våra bedömningar och tolkningar skiljer sig från registreringsmyndighetens synpunkter. Som regel lyckas vi då att genom argumentering få kännetecknet godkänt för registrering, vilket givetvis är tillfredsställande både för vår kund och för oss.

En kollega lyckades idag med att efter ett antal turer och mycket motstånd få ett angeläget företagsnamn registrerat och kunden uttryckte spontant sin översvallande glädje över det lyckade resultatet. Min kollega delade med sig till mig av sin stolthet över det lyckade resultat med att ge kommentaren i rubriken.

Sammanfattning

Om du har önskat registrering av ett företagsnamn eller varumärke som du fäst dig vid behöver du inte ge upp trots motstånd, det är mycket möjligt att du genom vår hjälp kan uppnå ett önskat resultat. Välkommen att höra av dig!

Kontakta oss >>

E-post: wiliam.bjorklund@standardbolag.se