Företagets namn (firma) och varumärke | Svenska Standardbolag AB

Företagets namn (firma) och varumärke

Funderar du just nu över att starta företag går dina tankar troligen också till vad bolaget ska heta.

Företagsnamnet

Om du redan är känd för att vara duktig på något eller ha en bra produkt som redan blivit allmänt uppskattad kanske namnet är givet från början. Kanske heter du William och har en bigård och säljer honung som kunderna benämner Willes Honung döper du kanske företaget till just Willes Honung eftersom det finns en klar marknadsfördel med att namnet redan är inarbetat.

Om ni däremot är flera biodlare som ska samarbeta i ett gemensamt företag kanske ni vill ha ett annat namn som visar sammanhanget, t ex Siljansringens Honung AB.

Möjligen ska företaget arbeta med flera olika produkter/affärsidéer och man hittar då på ett fantasibetonat namn, t ex Karlmasar AB.

Ovanstående är bara några exempel på i vilka riktningar namnfunderingar kan gå. Helt klart är att namnet på ett företag/bolag kan vara mycket viktigt när man betänker det ekonomiska värdet på inarbetade firmanamn som IKEA, Volvo, Coca-Cola, etc.

När man väl bestämt sig för ett passande namn är det lätt att bli ”förälskad” i namnet och hur frustrerande är det då inte om Bolagsverket inte vill lämna godkännande till namnet p g a att någon redan har registrerat samma eller liknande namn eller varumärke.

Då kan det vara bra att veta att det ofta går att få sitt namn eller närliknande namn registrerat med små förändringar.

Företagets namn som varumärke

Vet namn att namnet man kommit på har stora kvaliteter och kan komma att få ett betydande värde bör man snarast också ansöka till patentverket om att registrera namnet som varumärke. Kombinationen firmanamn+varumärke innebär ett stärkt känneteckensskydd.

Vi har stor erfarenhet i frågor som rör bolagsnamn och varumärke och står gärna till tjänst om du önskar vår hjälp.

Mer Information

Företagsnamn och Varumärke
Registrera Varumärke

Kontakta

För ytterligare information kring företagsnamn och varumärke vänligen kontakta Avdelningen för kännetecken på Svenska Standardbolag.

E-post: wiliam.bjorklund@standardbolag.se

Svenska Standardbolag AB är sedan 1954 i det svenska näringslivets tjänst med så gott som allt som kräver registrering hos Bolagsverket. Mest kända är vi för att tillhandahålla s k lagerbolag och lagerföreningar. Bland våra andra tjänster kan nämnas fusioner, ökning och minskning av aktiekapital, ändring av företagsnamn, varumärken och registrering av domännamn.