Nya analyser från Livsmedelsverket visar: Påskägg- en riktig vitamininjektion

Nya och omfattande analyser på Livsmedelsverket visar att ägg inte bara innehåller fullgoda proteiner. Ägg innehåller också mer vitaminer och livsviktiga spårämnen än man tidigare har trott.

Livsmedelsverket presenterar idag de första delresultaten av analysen. De nya värdena har överraskat verkets nutritionister eftersom det visat sig att bland annat E-vitamininnehållet är betydligt högre än man tidigare trott.

- Att ägg är ett mycket bra livsmedel är ingen nyhet. Men att vitamininnehållet var så pass högt är nytt för oss, säger Irene Mattisson, som arbetat med undersökningen på Livsmedelsverket.

Livsmedelsverket konstaterar bland annat att ägg är en viktig naturlig källa till D-vitamin eftersom det finns så få naturliga D-vitaminkällor. Undersökningen visar också att ägg innehåller höga halter av E-vitamin, A-vitamin, B-vitamin och Folat. Förutom sitt höga vitamininnehåll är ägg mycket rika på antioxidanten selen samt innehåller järn, zink och jod.

- Det finns få andra livsmedel som har ett så komplett vitamininnehåll och är så rika på viktiga spårämnen, säger Irene Mattisson.

Med en 3-äggsomelett får man i sig hela sitt dagliga behov av selen, vitamin E och B12 samt hälften av de rekommenderade mängderna A-vitamin, Riboflavin och Folat. Dessutom får man en fjärdedel av D-vitaminbehovet.

Någon risk för att ägg skulle ge förhöjda kolesterolvärden finns inte, enligt Livsmedelsverket.

- Man kan äta 1-2 ägg om dagen och ännu fler ägg till påsk utan risk. Det viktiga är att man äter varierat i övrigt med mycket frukt, grönsaker och fullkornsprodukter så att det blir balans i helheten, säger Irene Mattisson.

Livsmedelsverket kommer att publicera alla värden i livsmedelsdatabasen i slutet av april.

Ett utdrag av de nya siffrorna finner du här och på Livsmedelsverkets hemsida.

För ytterligare information, se www.svenskaagg.se eller www.slv.se eller kontakta:

Therese Schultz, vd Svenska Ägg, telefon: 073 - 823 08 90