Så äter vi helst våra ägg

Så äter vi helst våra ägg

Branschorganisationen Svenska Ägg var nyfikna på hur vi svenskar helst äter våra ägg. Resultatet visade att de allra flesta (57%) föredrar kokt ägg, följt av stekt (22%), äggröra (11%), omelett (6%). Endast en ynka procent vill ha sitt ägg pocherat.

Vi äter drygt fem miljoner ägg varje dag i Sverige. I takt med att hälsomedvetenheten har ökat har också konsumtionen av ägg ökat. En undersökning som Svenska Ägg lät göra i oktober visar att de flesta föredrar sitt ägg kokt, trots att att det finns så många olika sätt att tillaga ett ägg. Över 70 procent av dem som föredrar kokt ägg vill ha sin gula krämig eller lös.

– Lös och krämig gula är en lyx som vi i Sverige, till skillnad mot många andra länder, kan unna oss eftersom vi inte har någon salmonella här. Det är tack vare vårt långsiktiga arbete med hög hygienkontroll. I många andra delar av världen är löskokta eller råa ägg förenat med risk, säger Astrid Lovén Persson, verksamhetsledare för Branschorganisationen Svenska Ägg.

Fler män gillar stekt och löskokt

Hur man föredrar sitt ägg verkar också variera beroende på kön och ålder. Fler män än kvinnor gillar exempelvis stekt ägg (31% resp. 14%). Männen verkar också gilla löskokt i högre utsträckning än kvinnor (29% resp. 16%). Bland de yngre (18-29 år) är inte löskokt ägg så populärt, där föredrar endast 13 % sitt kokta ägg löst.

– Vi ser också en viss skillnad mellan storstadsbor och de som bor på landsbygden. Det verkar finnas en större variation i hur man vill ha sitt ägg bland de som bor i storstäderna. Där föredrar exempelvis fler äggröra och omelett än folk på landsbygden, säger Astrid.

Nyttigt i alla former

Oavsett hur man väljer att äta sitt ägg så får man i sig många nyttigheter. Ägg innehåller i stort sett alla näringsämnen som kroppen behöver förutom C-vitamin.

– Ägg är naturens egna kosttillägg, ett fantastiskt livsmedel och till skillnad från många andra livsmedel går i stort sätt inga näringsämnen förlorade vid tillagning. Nu när vi går mot allt mörkare tider är det extra bra att äta ägg, eftersom det innehåller en speciell sorts D-vitamin som är extra potent, säger Astrid.

Visste du att:

• Ägg är, näst efter bröstmjölk, den mest kompletta naturliga näringskällan.
  • I stort sett får man i sig merparten av alla näringsämnen man behöver genom att äta ägg. Det enda som saknas är kolhydrater och vitamin C.
  • Ett enda ägg ger ungefär 7 gram fullvärdigt protein. Så för folk som tränar är det helt onödigt med proteintillskott o proteinbars – ät ägg istället!
  • Under vinterhalvåret lider många nordbor av D-vitaminbrist. Äggulan innehåller mycket D-vitamin.
  • I Sverige äter vi ungefär 222 ägg per person och år. Det kan tyckas mycket, men jämfört med många andra europeiska länder ligger vi i lä.
  • Sverige är ett av få länder där man, utan risk för salmonella, kan äta råa och löskokta ägg.
  • Sverige anses ha den mest ambitiösa djurskyddslagstiftningen i världen. Det innebär en hög djurvälfärd och säker äggproduktion.
  • Ägg är ett klimatsmart sätt att få i sig viktiga näringsämnen.

På äggkalkylatorn.se kan du räkna ut hur mycket protein du behöver per dag och hur många ägg det motsvarar.

För mer information kontakta:

Astrid Lovén Persson, verksamhetsledare Branschorganisationen Svenska Ägg
Tel: 073- 823 08 90