Så vill svenska folket ha sina påskägg

Så vill svenska folket ha sina påskägg

Tillhör du dem som vill ha äggen hårdkokta, löskokta eller mittemellan? Vad du än väljer är du i gott sällskap. Det visar en ny konsumentundersökning från Svenska Ägg.

De allra flesta är noga med hur de vill ha sina ägg. En kartläggning av svenska folkets äggvanor visar att svenskarna äter mer ägg än för ett år sedan och att alltfler vill ha ägg till frukost.

Men när det gäller hur äggen ska vara kokta skiljer sig åsikterna:

• Fyra av tio (42 procent) vill att äggen ska vara mittemellan, med krämig gula och fast vita.
  • Var tredje (32 procent) vill ha hårdkokta ägg med fast gula och fast vita.
  • Var fjärde (25 procent) vill ha äggen löskokta med lös vita och lös gula.

Hur vi vill ha äggen skiljer sig tydligt mellan könen och var i landet vi bor.

Män vill i högre grad än kvinnor ha löskokta ägg, 28 procent av männen föredrar ägg med lös vita mot 20 procent av kvinnorna. Andelen som vill ha hårdkokta ägg är högst i norra Sverige (41 procent) och lägst i södra och mellersta Sverige (28 procent). Minst populärt är löskokta ägg bland yngre konsumenter. Bara 15,5 procent av dem mellan 18 och 39 år vill äta ägg med lös vita, medan samma siffra för dem i åren 50-65 år är 33 procent.

Att fritt kunna välja hur äggen ska vara kokta är ganska unikt för Sverige. I de flesta andra EU-länder måste äggen hårdkokas för att minska risken för salmonella.

– I Sverige kan vi erbjuda konsumenterna full valfrihet eftersom alla ägg i praktiken är salmonellafria. Många föredrar en mjuk gula så det känns självklart väldigt bra, säger Charlotte Norrman-Oredsson ordförande i branschorganisationen Svenska Ägg.

Undersökningen har genomförts av undersökningsföretaget YouGov Sverige under perioden 5-9 februari 2010. Antalet konsumenter som ingått i undersökningen är 1024 stycken i åldrarna 18-65 år

För ytterligare information, se www.svenskaagg.se eller kontakta:

Charlotte Norrman-Oredsson, ordförande i Svenska Ägg, telefon: 0708-52 52 58