Juniorlandslaget 2014 i rally

Med den nya landslagsorganisationen i bilsporten finns nu Mats Thorszelius på plats som koordinator för rally. Thorszelius med egna framgångsrika erfarenheter från sporten har nu tillsammans med förbundskapten Magnus Lampert tagit ut sin första förartrupp till juniorlandslaget 2014.
- Jag ser fram emot att kunna få jobba med de som satsar på rally och hoppas på att i mitt arbete kunna tillföra lite rutin. Efter första lägret tycker jag att det var kul att se att gruppen ser det som en möjlighet att utvecklas tillsammans och inte ser det som konkurrens inom laget, säger Thorszelius.

För några rallyjuniorer har säsongen redan startat på riktigt medan andra kört några mindre tävlingar under den första delen av året.
- Tycker att det ser väldigt bra ut på juniorsidan. Alla har en klar målbild som de jobbar på, en del på nationell nivå men flera även i internationella serier, menar Thorszelius.

I dag har bilsporten juniorlandslag inom rally, racing, karting, rallycross och crosskart. Alla grenar har sina serier och scheman under året.
- Jag ser det som att vi koordinatorer och Magnus Lampert har samma tankar om vikten av att få till framtida träffar tillsammans. Även vilka krav vi kan ställa på juniorerna och hur arbetet med uttagningar ska genomföras. Så för mig känns det som en bra start och det ska bli riktigt roligt att arbeta med det här uppdraget, avslutar rallykoordinatorn Mats Thorszelius.

Svenska Juniorlandslaget i Rally
Philip Haag, Vara