Kärnqvist, Nordström och Säterie är juniorlandslaget 2014 i crosskart

Kärnqvist, Nordström och Säterie är juniorlandslaget 2014 i crosskart

Crosskart är en av de sportgrenar som vuxit mest inom Svensk Bilsport under de senaste åren. Sedan några år tillbaka finns det en landslagsatsning på juniorer i crosskart. Nu är de tre som ska representera Sverige 2014 uttagna.

Att crosskarten är en bra instegsverksamhet till andra sportgrenar visade sig nyligen då Lukas Walfridsson, som har flera SM-medaljer inom crosskart nu till året även kommer köra internationellt när han tar upp kampen i rallycrossens Europamästerskap. Och i senaste månadsmagasinet av SBF-play pekade crosskarttjejen,  Maja Kärnqvist, ut att även hon siktar på internationell rallycross. Kärnqvist är en av de tre förare som koordinatorn Håkan Persson tagit ut i juniorlandslaget för 2014.
- Det ska bli riktigt spännande att följa våra duktiga juniorer under året. Jag tycker att det ser bra ut nu, men även framåt, då vi i miniklasserna ser en stor ökning och det är ju där vi har framtidens förare, säger Håkan Persson.

Svensk Bilsport har idag juniorlandslag inom rally, racing, karting, rallycross och crosskart. Alla grenar har sina serier och scheman under året. För någon helg sedan genomfördes den första gemensamma samlingen med den nya landslagsorganisationen med Magnus Lampert som övergripande förbundskapten och med koordinatorer för respektive gren. Ett upplägg som Persson uppskattar.
- Jag tycker det upplägg som presenterades var mycket bra och jag uppskattar verkligen att ha gemensamma samlingar där alla kan träffas och utbyta erfarenheter mellan sportgrenarna och jag ser verkligen fram mot fler samlingar, avslutar Håkan Persson

Juniorlandslaget crosskart 2014
Maja Kärnqvist, Östmark
Isac Nordström, Vedum