Nyhetsbrev maj 2022

Nyhetsbrev maj 2022

Klart för ny Bilsportkonferens
I november förra året samlades bilsporten med en stor Bilsportkonferens i Stockholm. Nu är det klart att det även i år blir en Bilsportkonferens 26-27 november.

– Förra året hade vi en väldigt lyckad konferens som samlade närmare 250 personer från bilsporten då vi skapade en mötesplats där vi kunde samlas tillsammans för att ses, samtala och utvecklas. Konferensen fick väldigt positivt gensvar och just värdet att mötas och då över distrikt och sportgrenar var väldigt påtagligt, därför vill vi fortsätta med den här formen av träff även i år, säger Anna Nordkvist, Svensk Bilsports Generalsekreterare.

Datum att planera in för konferensen är helgen 26-27 november.
Information om var 2022 års Bilsporkonferens kommer att genomföras kommer att meddelas senare.

Sveriges smartaste larm för mobila hem

Lagom till att våren knackar på dörren och det är dags att dra ut på vägarna lanserar Sensor Alarm Sveriges kanske smartaste Campinglarm.  Du behöver inga verktyg för installation och är i gång på under 10(!) minuter genom vår unika installationsguide i vår app.

Om ett larm går får du notis direkt i mobilen via samtal & SMS.

I Campinglarmet ingår skydd mot brand, inbrott, gas & temperatur, och du kan enkelt komplettera med fler enheter som t.ex. magnetkontakter för att larma andra utrymmen, allt från garageluckor till skåp eller förvaringsutrymmen.

Larmet fungerar i hela Europa och är utrustat med ett inbyggt 4G SIM-kort som alltid är uppkopplat & fylls på genom oss. Vi sköter allt för att din upplevelse ska vara så enkel & smidig som möjligt.

För Svensk bilsports medlemmar har vi just nu ett kampanjpris.
Läs mer och beställ här: https://www.sensoralarm.se/sbf/

Är du i tankarna om att larma ditt hem så har vi även ett komplett digitalt skalskyddande hemlarm, kontakta oss så berättar vi mer. Du når Sensor Alarm på: 0757575300 alt. kundservice@sensoralarm.se

Svensk Bilsport ansluter sig till Crashtag
Det framtagna incidentrapporteringssystemet Crashtag blir nytt hjälpmedel för Svensk Bilsport i arbetet för en säkrare bilsport.

Crashtag är ett incidentrapporteringssystem som ger möjlighet att enklare samla information från olyckor och tillbud på samma ställe. Programmet som utvecklats i Australien av AIMSS (Australian Institute for motorsport safety) med stöd av internationella förbundet FIA kan användas via appar, surfplattor eller en dator.

– Vi vill verkligen ta ett helhetsgrepp om säkerhetsfrågor inom bilsporten och vi ser Crashtag som ett första steg i ett större arbete som kommer att ge utövare och arrangörer bättre verktyg att arbeta med säkerhet kring våra arrangemang, säger Rickard Johansson Svensk Bilsports säkerhetsansvarig.

Crashtag är idag ett system som redan används i flertalet länder såsom Australien, Nya Zeeland, Storbritannien samt att Kanada är på väg att lansera det.

Med Crashtag kan vem som helst som finns i anslutning till en tävling och som har information om en incident ladda upp det till en tävlingsledning. Datan som samlas in till tävlingsledningen är inte öppen för alla och kommer att stanna i Sverige. Ingen data kommer per automatik skickas till någon annan. Men med flera länder som använder programmet kommer den samlade informationen vara en stark del i utvecklingen av säkerhetsarbetet.

– Att det är digitalt gör att vi enklare och snabbare kan få tillgång till data som kan ligga till stöd vid beslut eller förändringar som gäller säkerhet, säger Johansson.

Tiden för när Crshtag kan komma att börja användas i Sverige är ännu inte satt. Inte heller vilka sportgrenar som är först ut

– Det är en startsträcka nu när vi ska starta i gång systemet, översätta och arbeta med frågeställningarna så de passar oss samt i nästa steg lära upp våra arrangörer i det. Men målbilden är att vi ska vara i gång och testa på någon sportgren och några tävlingar under hösten för att sen gå skarpt i några sportgrenar nästa säsong och där efter fylla på med sportgrenar, avslutar Rickard Johansson.

Höjd milersättning för förtroendevalda
Bilsportens styrelse tog vid senaste styrelsemötet beslutet att höja milersättningen för förtroendevalda.

Den skattefria ersättningen som legat på 18,50 kronor per mil höjs med det nya beslutet till 28 kronor per mil. Av dessa 28 kronor är 18,50 fortfarande skattefria och övriga 9,50 skattepliktiga.

– Det här är en fråga som hos oss lyftets först av racingutskottet i februari, men även en fråga som jag diskuterat mycket med mina kollegor på andra förbund. Det har skett en drastisk ökning av drivmedelspriset och det slår hårt både mot idrottens utövare och även på alla de förtroendevalda som finns i Sportsverige, säger Anna Nordkvist, Svensk Bilsports Generalsekreterare och fortsätter.

– Flera av specialidrottsförbunden har genomfört en höjning. Precis som för oss är detta inget som funnits med som utgifter när årets budget tog. Men vi ser att det här är något som vi behöver göra. Idrotten i stort och vi i bilsporten har inte råd att mista några förtroendevalda, avslutar Anna Nordkvist.

Höjningen gäller från 01-05-2022 till 31-12-2022. Om myndigheternas regelverk i detta ärende ändras, kan beslutet komma att justeras.

Ny tv-plattform - svenskbilsporttv.se
Svensk Bilsport flyttar in sin webb-tv på en ny plattform och blir svenskbilsporttv.se. Premiärsändningen blev Återstartracet i Varberg 15 april.

Den 15 april kördes premiären av folkracesatsningen Återstartracet. Första tävlingen skedde i Varberg. Med den gjordes även flytten av Svensk Bilsports nya playtjänst som med nya namnet svenskbilsporttv.se flyttar in hos Staylive.

– Staylive har knackat på vår dörr i flera år och nu kände vi oss redo att prova något nytt. Vi har tillsammans med vår gamla plattformsleverantör Solidsport utvecklat playkanalen sedan starten 2011 och på senare år verkligen vuxit i liveproduktioner. Inför året har vi tittat på lite nytt koncept där valet föll på de lösningar som Staylive kan erbjuda, säger Jörgen Ekwall, Svensk Bilsports marknadschef.

Den nya plattformen kommer ha både abonnemangslösning på 99 kronor i månaden och köp av enstaka tävlingar. Fortsatt kommer även några tävlingar att genomföras fritt. För att få tillgång till plattformen blir det som tidigare att en registrering behövs.

Lanseringen av svenskbilsporttv.se kommer i två etapper. Den första är den som visades upp under premiären den 15 april. Något längre fram kommer etapp två att släppas med en plan på att kunna bli mer än bara livesändningar och repriser.

– Vi har en målbild att på sikt kunna erbjuda våra användare ett lite bredare innehåll med olika former av mediematerial, säger Ekwall.

Den nya plattformen hittas på, www.svenskbilsporttv.se

Colabit ny hållbarhetspartner till Svensk Bilsport
Colabit blir ny samarbetspartner till Svensk Bilsport. Colabit är ett innovativt och snabbt växande svenskt ”Green Tech” bolag som utvecklar och saluför framtidens fossilfria drivmedel. Avtalet är treårigt med ett gemensamt syfte om hållbar bilsport med befintlig bilpark.

Hållbarhet både på och utanför tävlingen står högt på agendan inom bilsporten. Redan kör flera serier inom olika sportgrenar på miljöanpassat racebränsle. Nu utökas fokusområdet när Colabit blir ny hållbarhetspartner till Svensk Bilsport.

– Det här känns verkligen bra. Vi får nu in en samarbetspartner inom hållbarhet som redan befinner sig i framkant av arbetet för fossilfritt bränsle, helt i linje med det mål som Svensk Bilsport har satt till 2030. Tittar vi på fordonsresande svensken så är de som utövar någon form av idrott i majoritet. Att vi nu ingår samarbete med ett företag som vänder sig både mot privatkunder och till företag i en utvecklande bransch kommer vi i bilsporten ha mycket nytta av, säger Peter Lindkvist, kommersiellt ansvarig på Svensk Bilsport.

Colabit är idag distributör av både biobränsle och fossilt bränsle via 7 försäljningskontor och 120 stationer i Sverige och Norge. Den primära förnybara produkten idag är HVO100 som har samma egenskaper som traditionell diesel men med upp till 90% lägre CO2 utsläpp. Den kan användas i alla existerande dieselbilar, utan någon modifiering. Bolaget avser att bygga egen fullskalig produktionsanläggning till 2025.

– Det ska vara enkelt att vara klimatsmart och verksamheter som bilsport ska inte behöva bromsas upp. Vår vision är att hjälpa människor minska sin klimatpåverkan genom att skapa förnybara drivmedel som fullt ut kan ersätta fossil bensin, diesel och flygbränsle. Vi ser positivt på det här samarbetet som gynnar en hållbar bilsport med befintlig bilpark och infrastruktur, säger Magnus Nyfjäll VD Colabit.

– Att vi nu ingår i samarbete med Colabit är helt i linje med den hållbarhetsinriktning som Svensk Bilsport arbetar mot, säger Mikael Norén, Svensk Bilsports miljösamordnare. Att på ett betydande sätt minska och slutligen eliminera utsläppen är ett av de sista hindren för att motorbanor verkligen ska ses som stora resurser i samhället, både miljömässigt och socialt. Idrottens samhällsnytta är ju vida känd och faktum är att motorbanor är viktiga för att utveckla och testa ny teknik.

- Och många undersökningar av biologisk expertis, även internationellt, visar att ännu aktiva motorbanor bland annat hindrar igenväxning och därmed ofta har betydligt högre artrikedom än omgivningen, för den så viktiga biologisk mångfalden – lika viktig som klimatfrågan enligt miljövetenskapen.

- Därför är det av flera skäl viktigt att vi kan genomföra transformeringen till hållbart tävlande på våra banor med befintlig bilpark. Att ha med ett så miljömedvetet företag med starka resurser på den resan blir väldigt intressant. Det kommer behövas en bred palett av lösningar för att samhället ska bli fossilfritt och mer miljövänligt, säger Mikael Norén avslutningsvis.

Licenspengar hjälper krigets offer i Ukraina
Svensk Bilsports styrelse har beslutat att avsätta en del av förbundets inkomst från lösta licenser till Röda Korsets arbete för att hjälpa de krigsdrabbade i Ukraina.

Vid styrelsen senaste möte togs beslutet att avsätta 10 kronor per löst licens under perioden 1 maj till sista juni, till Röda Korset som ett hjälpande stöd för det ukrainska folket.

Det var den 24 februari som Ryssland påbörjade sin krigsoffensiv mot Ukraina. Sedan dess är över 10 miljoner ukrainare på flykt från sina söndertrasade hem och liv. Samtidigt som kriget fortgår pågår ständigt arbetet med att hjälpa de drabbade. Flera olika hjälporganisationer driver sin verksamhet dygnet runt för att förbättra för de drabbade.

– Det som pågår i Ukraina sedan i vintras är svårt att förstå i den tid vi lever i nu. Helt oförsvarbart. Om vi tillsammans från bilsporten kan vara med och bidra på något vis för en bättre tillvaro för de hårt drabbade människorna i Ukraina så tycker vi i styrelsen att det ska göras, därför har vi tagit det här beslutet, säger Svensk Bilsports ordförande Roger Engström.

Svenska Bilsportförbundet har som ändamål att främja och administrera landets bilsport, både som bredd- och elitverksamhet. Totalt har drygt 16 000 förare giltig tävlingslicens och runt 30 000 personer är licensierade funktionärer.
Drygt 100 000 personer är medlemmar i någon av de fler än 400 klubbar som är anslutna till Bilsportförbundet. 2021 firade förbundet 85-år och sedan 1962 är Svenska Bilsportförbundet medlem i Riksidrottsförbundet.
Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM (Rally Sweden, Rallycross i Höljes och Karting i Kristianstad) eller EM (Dragracing i Tierp).