Annas brev - Mot ljusare tider, mer bilsport och vi arrangerar världens enda VM-rally på snö!

Vi går mot ljusare tider igen och säsongen har startat. Bland annat så är säsongen i Rally-SM igång. Redan har de två vintertävlingarna avverkats med premiären i Hudiksvall och den andra tävlingen i Sandviken. Båda på riktig fina härliga vintervägar. Nästa stopp för Rally-SM med projektledare Jonas Kruse i spetsen är Nyköping i maj. Det nya sättet att arbeta med en styrgrupp tycker jag har visat sig blivit mycket bra, det är full fart framåt med TV-produktion, kommunikation, transparens i arbetet. Jättebra jobbat alla inblandade! Parallellt driver vi också ett större utvecklingsarbete för rallysporten där vi blickar längre framåt om vad som behöver göras. Styrelsen har fått en första presentation av projektledare Hans Bååth och inriktningen känns mycket bra. Arbetet fortsätter.

I vintras arrangerades dessutom FIA ECO Rally Cup i Östersund i slutet av januari. Totalt var det 22 förare som med sina elbilar ställde upp i tävlingen där både idealtid och energiförbrukning räknas in i resultatet. Tävlingsledare Örjan Eriksson sa så här efter årets ECO Rally Cup i Östersund.

”Vi är först med denna typ av tävling i Norden. Vi är också bäst inom allt vad FIA organiserar på att sköta miljöfrågorna. 100% förnybar energi i en biltävling är unikt och detta gäller även transporter. Vi har nu genomfört en mycket bra tävling och med glatt humör hanterat de tävlande så att de känner sig sedda och respekterade. Vilken professionell och fantastisk organisation Östersund besitter, vilka underbara funktionärer som arbetade under tävlingen även RUT inom bilsporten var delaktiga. Personligen ser jag det här som ett nytt och mycket enkelt och intressant insteg inom bilsporten där alla kan vara med och tävla på lika villkor. Den här nya typen av tävling är mycket stor inom FIA och i Europa. Vi inom svensk bilsport borde tillsätta en grupp som tar fram förutsättningarna för att starta upp en både nationella samt regionala serier och även SM i denna tävlingsform. Sköter vi detta rätt får vi in de flesta bilföretagen och andra stora företag som vill synas 100% förnybar energi i en biltävling med andra ord vi får tillbaka de nationella stora sponsorerna. Vågar vi famna framtiden redan idag så kan vi utvecklas enormt. Grattis arrangören med alla inblandade!”

Jag håller med Örjan här. Att vi inom bilsporten med den här tävlingen och organisationen i Östersund kan visa på att bilsporten kan bedrivas så här miljömedvetet är riktig positivt.

Förbundens roll inom sportens värld diskuteras ofta.
Vad görs och för vem? Det ska sägas att det förutom vissa givna uppgifter inte alltid är helt lätt att förklara. Men kort kan förklarat är att så gott som alla frågor hamnar på det centrala kontorets bord. Det är mycket fokus på de stora frågorna, de som kan hjälpa eller stjälpa sporten. Frågor och beslut som ofta tas utanför vår värld av myndigheter men som berör oss mycket. Trafikverk, Fortifikationsverk, Regeringsbeslut, Naturvårdsverket med sina buller och miljöfrågor är några myndigheter som vi nästan varje vecka har någon form av kontakt med.

Men även beslut utanför landets gränser kan beröra oss, så som EU:s propåer om skrotbilars värde att existera. ELV (end-of-life vehicles) är namnet projektet går under och som kort innebär att uttjänade bilar ska skrotas och inte få fortsätta i annan form, exempelvis Folkracebil eller reservdelsbil. Detta slår även mot alla motorentusiaster som renoverar veteranbilar. Just nu arbetar vi nära tillsammans med KAK i den här frågan. Men vi är inte ensamma. I vår gemensamma slutreplik på Svenska Dagbladets debattsidor skrev vi bland annat: ”Naturligtvis måste det finnas en ordnad process för när fordon blir uttjänta så att risken för att de dumpas i eller utanför Europa minimeras. Men detta måste ske på ett sätt som tar hänsyn till värdet av det rullande kulturarvet och motorsportens behov. Kritiken mot nuvarande förslag har varit stark, särskilt från de nordiska länderna och Polen. EU-kommissionen borde involvera aktörer som verkar för en levande bil- och motorsport­kultur för att regelverken ska kunna bli välförankrade och hållbara över tid.”

Svensk Bilsport ingår i Riksidrottsförbundet där många idrottspolitiska frågor ska behandlas och där vi arbetar för att göra bilsportens behov synliga. En fråga i början av året var hur Elitidrottstöd skall fördelas inom Riksidrottsförbundets förbund. Vi var ett av flera förbund som kommande år helt skulle fråntas det stöd vi har. Men på den extrastämma som hölls i januari där Anna Iwarsson valdes till ny ordförande i Riksidrottsförbundet behandlades även frågan om Elitstödet. Där resultatet blev att man rev upp tidigare beslut och beslutade bland annat att, Samtliga medlemsförbund med landslagsverksamhet inkluderas i arbetet med Riksidrottsförbundets elitstöd. Ett glädjande beslut för oss och våra, ca 20 kollegeförbund som även de skulle drabbats.

Jag är både glad och stolt över att få vara en del av det laget, personalen, som jag vet gör sitt bästa för Svensk Bilsport varje dag med stor passion. Detta gäller inte bara det jag nämnt ovan utan även den vardag vi har som är mer snabba puckar. Medlemmars synpunkter, licensfrågor, tekniska frågor, producera TV, landslagsfrågor, driva stora evenemang, hantera TV/tidningar, nya sportgrensregler, skapa verktyg för att underlätta för föreningar och utövare, rörelsefrågor som har med distrikt, valberedning, utskott och Förbundsmöte att göra. Dessa är bara en del av frågorna som dagligen studsar på kontoret.
Arbetet är en härlig men svår mix då roller och ansvar, som inom den svenska idrottsrörelsen bygger mycket på blandningen av ideella krafter och tjänstemän, inte alltid är tydligt. Just nu pågår arbetet med Strategi 2030 och jag har stora förhoppningar om att den ska fokusera lite på den problematiken och göra dessa tydligare.

Som sagt. Vad är förbundets roll i dagens samhälle? Hur ska ett förbund agera och verka?
Jag får det till mig från lite olika håll att vi går för hårt framåt kommersiellt. Det får man tycka. Men det har varit mitt uppdrag från styrelsen sedan dag ett då jag påbörjade jobbet och är fortfarande uppdraget tills annat sägs. Att försöka hitta nya möjligheter till Svensk Bilsport. Betallösning för Svensk Bilsports TV-kanal, Svensk Bilsport App, Rally-SM i egen regi, nya digitala system, sportgrenskoordinatorer, förändrad organisation, utbildningsplattform, Follkraceappen, satsningar på det internationella arbetet är exempel på en lista som kan göras lång. Men att skapa mer intäkter kräver även investeringar. Men syftet av alla förändringar och nya intäkter har inte förändrats. En starkare ekonomi ska gynna hela förbundets arbete för att stärka och utveckla Svensk Bilsport, oavsett från vilken del intäkterna kommer. Även här hoppas jag att vi kan förtydliga det framöver med hjälp av Strategi 2030.

Våren är på ingång och med det snart ett nytt Förbundsmöte. Det har inkommit många fina motioner från distrikten och föreningarna. Allt från att se över en ny organisation till, ersättningar, juridiska synpunkter och förslag på årsmöte vartannat år. Det ska bli intressant att se vad mötet beslutar. Oavsett så är det alla bra saker som tar oss framåt.

För någon vecka sedan var det stort FIA-möte i Genevé där en hel del intressanta beslut togs, bland annat rörande både Rally och Rallycross-VM. Finns att fördjupa sig i på www.fia.com
Internationella kommittén har också uppmärksammats de senaste veckorna. Här vill jag understryka att byte av personer inom dessa kommissioner inte betyder att det gjorts några fel. Ibland byter man personer av olika anledningar. Framför allt så handlar det om att FIA kommer att omorganisera sig framåt i de olika kommissionerna och kommittéerna. Det blir ett nytt sätt att arbeta. Till den nya organisationen har vi som förbund endast rätten att nominera. Detta har nu styrelsen gjort, sen kvarstår att se vilka som eventuellt blir valda in till den nya organisationen. Med det sagt vill jag tacka alla som fram till nu arbetet i de olika internationella grupperna. Ingen nämnd, ingen glömd. Tack alla för er tid och ert engagemang.

Flera tack.
Tack till dig. Tack till er. Tack till alla. Alla som var med och gjorde Rally Sweden 2024 till den folkfest och upplevelse det blev.

Alla vi som någon gång varit med om att arrangera en tävling vet vikten av den kompetens och hjälp som behövs. Stor del av den insatsen kommer från funktionärer. Utan er skulle inte vi i Bilsporten, Rally Sweden eller Idrottssverige klara oss.

Under Rally Sweden finns det de som tagit semester för att vara en del av funktionässtaben. Det finns de som arbetet mer timmar än vad det går att begära av ideella människor.
Och det finns de som redan skickat in sin ansökan om att få vara med som funktionär 2025.
Tillsammans var ni, ni hjältar, runt 4500 funktionärer under Rally Swedens genomförande.
Det är för mig en otrolig siffra som visar på ett engagemang som gör mig rörd.

Tack alla.

Att Rally Sweden är av stor betydelse visade sig inte minst av att Sveriges Statsminister gästade tävlingen under en dag och förutom rundvisning och en rejäl dos av information om rally fick uppleva att åka med i en klassisk Toyota Celica rattad av Jari-Matti Latvala. Glädjen i SVT:s intervju direkt efteråt gick inte att ta miste på.

Umeå bjöd på rejält vinterväder med en mix av knappt synbara vägar i snöfallet under fredagen till härliga soldagar lördag och söndag. Glädjande blev det även svenska framgångar i WRC2 och JWRC med vinst för både Oliver Solberg och Mille Johansson.
VM-deltävling två i WRC-kalendern är en del av Rally Sweden. Grunden. Där världens bästa förare tävlar mot varandra. Men det finns en andra del. Eventet Rally Sweden. Om tävlingen skapar spänning så är eventet med och skapar helheten. Folkfesten.
Efter tre år börjar den nu sätta sig.

Det är svårt att släppa det. Rally Sweden. Det blir lite tomt när det är över. Glädjande då att vi har tre nya år i avtalet. Om några veckor börjar arbetet mot nästa år.
Underbara dagar framför oss mot Rally Sweden 2025.

Men nu närmast ser jag fram mot ett årsmöte där Svensk Bilsport tar ytterligare kliv i framtidens tecken, låt framrutan vara större än bakrutan!

Hälsningar
Anna Nordkvist, Svensk Bilsports Generalsekreterare.

Svenska Bilsportförbundet har som ändamål att främja och administrera landets bilsport, både som bredd- och elitverksamhet. Totalt har drygt 16 000 förare giltig tävlingslicens och runt 30 000 personer är licensierade funktionärer.
Drygt 100 000 personer är medlemmar i någon av de fler än 400 klubbar som är anslutna till Bilsportförbundet. 2021 firade förbundet 85-år och sedan 1962 är Svenska Bilsportförbundet medlem i Riksidrottsförbundet.
Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM eller EM, så som exempelvis, Rally Sweden, Rallycross i Höljes och Karting i Kristianstad eller Dragracing i Tierp.