Flodin ger "MinStoraDag" till sjuk 9-åring

I Oxelösund finns en 9-åring som gillar bilsport så mycket att högsta drömmen är att få åka med i en rallybil. Ingen omöjlighet kan tyckas, men Pontus är sedan drygt ett år tillbaka allvarligt sjuk i cancer. Tack vare stiftelsen MinStoraDag och den lovande VM-föraren Patrik Flodin kommer Pontus att få sin önskan uppfylld. Den 18 juli - om hälsan tillåter - tar han plats i Flodins Monitorsponsrade Subaru Impreza N12, drar på sig hjälmen och spänner fast säkerhetsbältet. Åkturen äger rum i direkt anslutning till det test Patrik Flodin gör inför VM-tävlingen i Finland i augusti. Teamet har tillgång till en skogsslinga utanför Halmstad där bilen justeras inför den prestigeladdade tävlingen. Förra året blev Patrik slagen på mållinjen efter en sekundfight frå n start till mål med forne mästaren Markko Aléns son Anton. Direkt efter testet uppfyller rallystjärnan unge Pontus önskan inför "MinStoraDag" - att få åka rallybil på den avlysta skogsvägen. Media som önskar närvara ombeds ta kontakt med presschef Annemo Friberg, Svenska Bilsportförbundet, på 070-55 411 70, eller testets samordnare Morgan Svensson, 035-640 63 eller 070-630 76 05. Platserna är högst begränsade! Ytterligare upplysningar lämnas av: Patrik Flodin, 0703-38 30 73 Martina Böhme, Stiftelsen MinStoraDag, 0708-87 06 13 Fakta MinStoraDag Stiftelsen MinStoraDag hjälper svårt sjuka barn i Sverige att förverkliga sina önskedrömmar. Hjälpen är alltid individuell och det är barnens behov och önskemål som styr. Verksamheten är helt uppbyggd på frivillig och volon tär basis. Idag finns det 125 volontärer spridda över hela landet som med stort hjärta och varmt engagemang ger av sin tid och kunskap. Stiftelsen MinStoraDag drivs med hjälp av bidrag från stiftelser, företag och privatpersoner och har ett 90-konto övervakat av Stiftelsen för insamlingskontroll. Det finns många svårt sjuka barn som under långa tider måste vistas på sjukhus. Men barn tänker på helt andra saker än pengar och forskningens framsteg. Hos dem kretsar tankarna kring hur det kanske skulle vara att sitta på en zebra, att få skjuta straffar mot sin målvaktsidol eller att få sjunga duett med sin favoritartist. Stiftelsen MinStoraDags uppgift är att se till att just sådana önskedrömmar går i uppfyllelse. Barnen behöver något underbart att tänka på när behandlingarna är svåra och sjukhusdagarna långa. År 2006 fick 105 barn sina önskedrömmar förverkligade. Stiftelsens beskyddare är H.K.H Prinsessan Madeleine och trogna ambassadörer är Kajsa Bergkvist, Martin Timell, Nanne Grönwall och Tobbe Blom. MinStoraDags beskyddare och ambassadörer gör uppskattade och efterlängtade besök på de olika sjukhusen.