Klart med tre nya år för Rally Sweden i Umeå

Klart med tre nya år för Rally Sweden i Umeå

Nu är det klart att WRC Promotorn och Rally Sweden enats om ett nytt avtal för det svenska rallyts plats i VM-serien. Avtalet är treårigt och säkrar den fortsatta VM-festen i Umeå fram till 2027. Avtalet är det längsta i rallyts historia.

– Underbart, skönt och spännande. Vi vet att vi tillsammans med Umeå och regionen har en otrolig potential att utveckla Rally Sweden än mer, både som tävling, men också som det event och den folkfest det redan etablerat sig som, så det känns riktigt bra att vi nu har avtalet på plats, säger Anna Nordkvist, vd för Rally Sweden.

Rally Sweden är traditionellt den andra deltävlingen av VM-serien och sedan 2022 körs rallyt med Umeå som centralort efter flytten från Värmland.

– Jag tror att både Rally Sweden och Umeå sedan flytten har levererat över allas förväntan. Vi har haft två fantastiska VM-tävlingar. Rikligt med snö och en utveckling av den publika delen av Rally Sweden där Red Barn Arena är hjärtat. När vi såg flygbilderna över Red Barn i vintras tror jag vi var många som häpnade över vilket enormt publikt event Rally Sweden är. Att nu veta att vi tillsammans med Umeå, regionen, markägare, partners, föreningar och alla våra älskade funktionärer får fortsätta bygga detta i tre år till efter nästa års rally är bara positivt, säger Nordkvist.

Avtalet som är påskrivet gäller för 2025, 2026 och 2027 är även en bekräftelse för Umeå att WRC Promotorn och Rally Sweden har hittat rätt med placeringen av Sveriges VM-rally.

– Vi såg redan efter första året att Rally Sweden är ett event som passar Umeå och regionen bra. Det är sport på yppersta elitnivå, men det skapar också mötesplatser för invånarna under fyra härliga dagar samt att det sätter Umeå på världskartan. Och det ger tillbaka ekonomiskt till näringslivet i regionen. Jag tycker att det visar hur viktigt vi tycker Rallyt är när vi nu fattat ett politiskt beslut om att gå vidare med att skriva avtal om att behålla och utveckla Rally Sweden i vår region, säger Hans Lindberg, Kommunstyrelsens ordförande och fortsätter.

– Tre nya år med Rally Sweden här i Umeå ger oss som kommun också möjligheter att skapa ännu mera värden för kommunen och invånarna i vår region.

WRC Promoter Event Director Simon Larkin kommenterar det nya avtalet:

– Det här avtalet säkrar Sveriges plats i FIA World Rally Championship de kommande tre åren efter 2024 och värnar om framtiden för WRC:s enda rena vinterrally. Flytten norrut till Umeå har visat sig vara en riktig framgång och vi tackar Västerbottensregionen för det stöd och det varma välkomnande vi får när vi kommer till Umeå med vår VM-serie.

Svenska Bilsportförbundet har som ändamål att främja och administrera landets bilsport, både som bredd- och elitverksamhet. Totalt har drygt 16 000 förare giltig tävlingslicens och runt 30 000 personer är licensierade funktionärer.
Drygt 100 000 personer är medlemmar i någon av de fler än 400 klubbar som är anslutna till Bilsportförbundet. 2021 firade förbundet 85-år och sedan 1962 är Svenska Bilsportförbundet medlem i Riksidrottsförbundet.
Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM (Rally Sweden, Rallycross i Höljes och Karting i Kristianstad) eller EM (Dragracing i Tierp).