Ny profil och nytt namn för bilsportrörelsen

Ny profil och nytt namn för bilsportrörelsen

I oktober 2013 togs beslut om att genomföra den nya grafiska profilen för Svenska Bilsportförbundet. Nu blir bilsportrörelsen Svensk Bilsport. Den nya grafiska profilen är framtagen utifrån ett kommunikationsmanér där Bilsportförbundet ska vara och uppfattas som ett mer öppet förbund. Med den nya profilen skapas även en mer enade front mot det externa samhället. Det övergripande budskapet är Svensk Bilsport.

Arbetet har genomförts av en extern byrå samt en arbetsgrupp med personal från kansliet och styrelsens vice ordförande Kenneth Thorén. Thorén som har mångårig erfarenhet av att bygga varumärken i affärsvärlden.
- Bilsportförbundet har under de senaste 10-15 åren uppträtt under olika profiler i både tryck och media och inte alltid enhetligt. En förstärkt profil och tydlighet är nödvändig. Med vår nya profil får vi en tydlighet som gör Svensk Bilsport lättidentifierbart, säger Kenneth Thorén.

Till den nya logotypen har underlogotyper med respektive distrikt, sportgren eller kommitté tagits fram. Detta för att få ett så starkt genomslag som möjligt och för att få ett så enat och starkt förbund som möjligt. Även landslaget lämnar sin gamla logotyp och får en ny profil som bygger på den nya logotypen och kommer framöver benämnas som Sweden National Team och Sweden Junior Team.
- Jag tror mycket på tydlig kommunikation och Svensk Bilsport som ett starkt varumärke, menar Thorén och fortsätter. En enhetlig profil är en nödvändighet i dagens media brus och den nya profilen är modern och enkel i sin formgivning vilket ger Svensk Bilsport en modern framtoning, säger Kenneth Thorén.

Bilsportförbundet har länge haft den klassiska ratten som symbol. Under åren har den blandats upp med ett flertal olika logotyper. Dessa försvinner. Men just ratten kommer finnas kvar som symbol för bland annat olika utmärkelser som finns inom rörelsen.
I samband med den nya profilen och det nya begreppet, Svensk Bilsport, kommer även förbundet genomföra en övergång under 2014 gällande hemsidor. Svensk Bilsport kommer kliva in i Riksidrottsförbundets administrationsmiljö, EpiServer som ingår i Idrott Online. I samband med denna övergång kommer respektive distrikt, sportgren och kommitté att få egna sidor som följer den nya profilen. Den nya logotypen och dess underlogotyper finns nu att hämta hem för användning på sbf.se.
- Min förhoppning är att vi snabbat kan implementera nya profilen i hela Bilsport Sverige, avslutar Kenneth Thoren.

Här hittar du de nya loggorna för nedladdning och riktlinjer för dem.

_______________________________________________________________________________
Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM (Rally Sweden) eller EM (Dragracing i Tierp och Rallycross i Höljes).