Nyhetsbrev januari

Nyhetsbrev januari

Bilsportgalan 2021
Den årliga Bilsportgalan med festligheter, högklassig underhållning och utdelning av BilsportAwards, SM-medaljer och förtjänsttecken har skett genom ett samarbete mellan motorförlaget Albinsson & Sjöberg och Svenska Bilsportförbundet sedan 2004. Bilsportgalan 2020 genomfördes på Göransson Arena i Sandviken. 2021 blir det som så mycket annat digitalt.

Corona sätter käppar i hjulen även för Bilsportgalan 2021. Istället för en heldag med gala, trerättersmiddag, show och fest blir det i år en digital gala i flera delar. Bilsportgalan 2021 presenteras i Bilsportnytt på SBFplay.se under några veckor framåt med start den 9 februari. Här kommer medaljörer och internationella framgångar lyftas fram med klipp och intervjuer från det gångna året.
Programledare blir Bilsportnytts ankare Sebastian Bourghart med inspirerande inspel från tidigare Bilsportgalors egen konferencier Mikael Johansson.
Första delen av galan nu på tisdag 9 februari klockan 20.00 på www.sbfplay.se

VM i Karting till Kristianstad 2021
Hösten 2021 körs det Karting-VM i Kristianstad när klasserna KZ, KZ2 och academyklassen kommer avgöras dagarna 3 till 5 september.

För Kristianstad Kartingklubb är det tredje gången på fem år som föreningen arrangerar VM i karting tillsammans med Kristianstad kommun och Event i Skåne. Event i Skåne har under en längre tid varit delaktig i arbetet med att ta stortävlingarna till Kristianstad och med det stärka Sverige och Kristianstad som ett kartingfäste.
- Kristianstad har med åren positionerat sig som en av Europas bästa kartingdestinationer med Kristianstad Karting som utvecklats till en nationalarena för karting vilket inspirerar och är en förebild för andra föreningar i Skåne, säger Pher Palm, VD för Event i Skåne.

Föreningens ordförande Magnus Hedman är lyrisk och stolt över förtroendet från FIA att åter få välkomna alla deltagare till Kristianstad.

- Att det internationella förbundet FIA, som ansvarar för motorsporten över hela världen, däribland Formel 1, har ögonen på Sverige, Kristianstad och Åsum Ring och åter tilldelar Kristianstad Karting den största internationella tävlingen man kan ha inom kartingen är ett kvitto på flera års väl genomfört arbetet, säger Magnus Hedman, ordförande i Kristianstad Kartingklubb.

Minnesfondernas stipendiater 2020
Året 2020 blev ett annorlunda år för tävlingsverksamheten inom bilsporten. Men det fanns ljusglimtar där det inom en del sporter kunde tävlas. Nu har minnesfonderna utsett 2020 års stipendiater. Inom Svensk Bilsport finns två minnesfonder. Dessa är för Ronnie Peterson och Essebro-Anecto Minnesfond. Två av stipendiaterna tilldelas pengar från Ronnie Petersons minnesfond. Dessa är Linus Lundqvist och Viktor Gustavsson. Båda tilldelas ett stipendium på 30 000 kronor. Från Essebro-Anecto minnesfond tilldelas tre personer stipendium. Dessa är Jim Jansson, Lucas Westerlund och Theo Ödmark med respektive 40 000, 20 000 och 40 000 kronor.

Stora Grabbars & Tjejers Märke
Fyra personer har tilldelats förbundets högsta utmärkelse för utövare av idrotten Bilsport, Stora Grabbars & Tjejers Märke. En utmärkelse som delats ut sedan 1966. De som nu är nya och ingår i en prestigefull skara bland tidigare och nu aktiva personer inom bilsporten är; Kevin Hansen Timmy Hansen som blir nummer 251 i ordningen, Timmy Hansen, nummer 252, Mattias Adielsson, nummer 253, och Viktor Öberg med nummer 254.

Intensiv höst avgör Rally-SM 2021
Det kommer bli sju intensiva veckor med start den 14 augusti för landets rallyförare som har siktet inställt på en SM-medalj. Det står klart efter beslutet att senarelägga SM-serien till följd av den rådande pandemin.

Situationen kring smittspridningen är fortsatt osäker och det gör att promotorn av Rally-SM, Svenska RallyMästerskapen, nu i samråd med förbundet, flyttar fram det traditionella rally-SM:et. Den nya kalendern blir intensiv med start den 14 augusti i Kil och avslutas sen sex veckor senare i Klevshult.

- Som restriktionerna ser ut just nu, de starka signalerna förbundet lämnat samt myndigheters nationella samsyn gällande tillståndshantering gör att vårt traditionella rally-SM, som körs utanför inhägnat område, kommer att genomföras efter sommaren, säger Anders Martinsson vd för Svenska RallyMästerskapen AB och fortsätter.
- Elitverksamhet ska fortgå men samtidigt tar vi ett ansvar för våra tävlande, funktionärer och vår härliga rallypublik genom att flytta fram årets försommartävlingar till hösten.

SM-kalendern 2021
14 augusti, Killingen – Kil
27-28 augusti, Sydsvenska rallyt – Älmhult
10-11 september, Snapphanerallyt – Hässleholm
24-25 september, Ghölings Skilling 500 – Klevshult

Även STCC skjuter på premiären
STCC TCR Scandinavia släpper en justerad kalender för 2021-säsongen där premiären flyttas en månad till Ljungbyhed Park och Ring Knutstorp istället står värd för finalen.

– Det här blev den bästa lösningen för samtliga inblandade parter med tanke på den pågående pandemin och med det här upplägget har vi ett intensivt program från juni till oktober, säger Micke Bern, vd för STCC.

Premiären senareläggs till den 4-5 juni på Ljungbyhed Park samtidigt som säsongsfinalen flyttas till Ring Knutstorp den 8-9 oktober.

– Vi är glada över att åter stå värd för STCC-finalen, en av de största motorsport-händelserna i Skandinavien, säger Magnus Öhrström, vd för Ring Knutstorp.

– Flytten görs för att skapa bästa möjliga förutsättningar till en publik avslutning med en minst lika spännande finaltävling som vi hade här 2020.

STCC TCR Scandinavia kör totalt sex tävlingshelger 2021, en ökning med två jämfört med säsongen 2020.

Preliminär STCC-kalender 2021
4-5 juni – Ljungbyhed
18-19 juni – Skellefteå
21-22 augusti – Gelleråsen
4-5 september – Anderstorp
2-3 oktober – Mantorp Park
8-9 oktober – Knutstorp

Race Of Champions etablerar sig på Pite Havsbad med årlig tävling
Pite Havsbad blir platsen där avgörandet kommer stå om vem som är världens bästa tävlingsförare. Det är klart sedan arrangören IMP meddelade att Race Of Champions etablerar sig på Pite Havsbad med årlig tävling.

Att en av världens mest prestigefyllda motorsporttävlingar Race Of Champions etablerar sig årligen på Pite Havsbad innebär inte bara ett lyft för motorsporten, hundratals nya arbetstillfällen skapas i regionen, besöksnäringen i regionen utvecklas enormt under vintersäsong och flertalet viktiga branscher kommer att gynnas, inte minst bilstestindustrin. Fokus på hållbar utveckling, närheten till ett starkt innovation- och testbäddskluster och framgångsexempel som batterifabriken Northvolt, vindkraftsparken Markbygden 1101 och tex Hybrit som satsar på tillverkning av fossilfritt stål skapar unika möjligheter till samarbeten.

International Media Productions (IMP) tillkännagav i januari det första Race Of Champions (ROC) någonsin i Norden och första på snö och is. Race Of Champions är ett årligt evenemang där de bästa förarna inom global motorsport tävlar mot varandra för att kröna den bästa av dem bästa; ”Mästarnas Mästare”. I januari 2022 kommer ROC för första gången någonsin att köras på snö och is på en specialdesignad bana på det frusna havet vid Pite Havsbad, bara 60 mil från polcirkeln.

- På ROC letar vi alltid efter nya utmaningar till världens främsta tävlingsförare. Tidigare kan det ha varit en mycket snäv bana inuti några av väldens mest berömda arenor, men den här gången kommer vi att kunna bygga en längre, bredare och mer spektakulär bana än någonsin här på havsisen utanför Pite Havsbad. ROC Snow & Ice kommer skilja sig från allt vi tidigare sett och kommer bli ett ultimat test av förarnas bilkontroll. Det känns väldigt bra att kunna inleda ett långsiktigt samarbete med Pite Havsbad Group som partner och att vi tillsammans bygger en unik Race Of Champions bana på fruset hav för några av världens mest legendariska racingförare, och sedan efter tävlingen för unika ROC Driving experiences. I samarbetet med Pite Havsbad Group får vi också ett unikt upplägg med allt på ett och samma ställe med tävlingar, aktiviteter, nöjen och boende på Pite Havsbad. Det blir enda stället i världen med en egen Champions Village och Champions Club, säger Fredrik Johnsson ROC.

Race Of Champions blir årligen återkommande, men också mer än bara ett event om året.
- Efter evenemanget kommer Race Of Champions-banan hållas öppen till slutet av varje vintersäsong, och erbjuda unika ROC Driving-upplevelser för både företagskunder och privata kunder genom ett långsiktigt partnerskap med Pite Havsbad Group, säger Fredrik Johnsson ROC.

Ett återkommande världsevent inom bilsporten i Sverige är även något som gynnar hela den svenska bilsportrörelsen.
- Det är så roligt att Race Of Champions nu kommer till Sverige. Jag tycker det är både häftigt och imponerande när man ser på historiken där det tävlats på platser som Barcelona, London och Paris och så nu i Piteå. Det kommer bli något nytt och annorlunda, både för eventet och för förarna. Det är en underbar miljö på Pite Havsbad. För oss som förbund blir det naturligtvis en av årets största händelser. Att de sen väljer att etablera sig på det sett som nu görs med återkommande tävlingar och event under säsong är bara positivt och kommer gynna hela bilsporten. Det kommer bli riktigt bra, säger Anna Nordkvist, vd för Svensk Bilsport.

Garagage & Transportförsäkring
Hur många miljoner står det runt om i landets garage? Att det läggs ner mycket tid, resurser och pengar i bilsporten är det ingen tvekan om. Viljan att bli bäst eller känslan av att bara ha roligt. Intresselågan brinner sig stark hos alla. Och med olika budgetar tar utövarna sig an nästa tävling. Men hur värderar du din idrott och dig själv? Och hur värdera bilsportarna sina bilar?

Svensk Bilsport har tillsammans med vår försäkringsförmedlare Söderberg & Partner och försäkringsgivare Folksam skapat för bilsportrörelsen ett antal mer skräddarsydda försäkringar, bland annat garage- och

Transportförsäkringen samt en trafikförsäkring för rallybilar. Vill du veta mer läs här: https://www.bilsportforsakringar.se/

Skruvat.se ger rabatt till bilsportare
Du vet väl att du som är bilsportare handlar billigare hos Svensk Bilsports partner www.skruvat.se som ger 15% rabatt på ditt köp.
När du som bilsportare hittat dina varor som du vill handla så uppges koden: SBF15 och du har då 15% rabatt på ditt köp.
www.skruvat.se
Villkor: Gäller ej däck, fälg, takbox, motorer & presentkort. Minsta köp 500 kr. Kan inte kombineras med andra rabatter.

Vinn fina priser med Bingolotto och stöd samtidigt Svensk Bilsport
Vill du få chansen att kamma hem en sprillans ny bil, mat för ett helt år eller en miljon? Vi har tagit fram ett erbjudande tillsammans med Folkspel som ger dig chansen att vinna varje söndag – samtidigt stöder du Svensk Bilsport.
Just nu får du fyra extra Bingolotter utan kostnad (värde 200 kronor)när du tecknar en prenumeration på Bingolotter. När du tecknar en prenumeration på en bingolott á 50 kr per spelkväll, går även 200 kr oavkortat direkt till Svensk Bilsport, därtill får dem hela 52 kr per månad så länge du är prenumerant!

Här hittar du all information om hur du skaffar dig en prenumeration på bingolotterna.

Genom att teckna erbjudandet stödjer du Svensk Bilsport med 52 kronor varje månad!
Som prenumerant får du hem Bingolotterna till varje bingokväll utan frakt-eller fakturaavgift.
Hinner du inte se programmet varje vecka? Lugn. Det är inga problem. Som prenumerant får du en vinstpåminnelse när du vunnit.

Enklare kan det inte bli!

Corona och idrotten
Tyvärr håller corona fortsatt världen i sitt grepp och redan flyttar idrotten fram premiärer, så även vi i bilsporten. Och med snabbare beslutsintervaller kommer nya direktiv kring vad som gäller inom olika områden i samhället. Idrotten är ett område och även inom vår värld skiljer det sig mellan inomhus och utomhus. De nu gällande rekommendationerna från de instanser som vi följer, Folkhälsomyndigheten, Regeringen och Riksidrottsförbundet är;

Idrotts-, fritids- och kulturverksamhet för barn och ungdomar födda 2002 eller senare ska kunna bedrivas, såväl inomhus som utomhus. Verksamheten ska bedrivas ansvarsfullt och i enlighet med pandemilagen och Folkhälsomyndighetens föreskrifter och allmänna råd.

Träning utomhus kan genomföras för alla i mindre grupper.

Tävlingar kan genomföras för personer födda 2005 och senare vid enstaka tillfällen eller för dem som har sin idrott som huvudsakliga sysselsättning (elit) och på högsta internationell/nationell nivå.

Det innebär i idag att;
Vårt förhållningssätt som förbund är att rekommendera att tävling kan i nuläget endast arrangeras om myndighets tillstånd beviljas och det är på högsta nationella eller internationella nivå.

Barn födda 2005 eller senare tillåts tävla vid enstaka tävlingar.

Detta gäller till ny information har presenterats.

Den grupp som går under benämningen VVS (väg, vatten och skog) där förbund med likartade frågor kring, exempelvis stora tävlingsytor och tillfälliga arenor ingår, fortsätter sitt arbete tillsammans med Riksidrottsförbundet och Folkhälsomyndigheten.
Fortsatt gäller i alla sammanhang att följa de restriktioner som myndigheterna uppmanar till.

Här på Riksidrottsförbundets sida finns mer information om corona och idrotten, https://www.rf.se/coronavirusetochidrottsrorelsen/
Och på vår sida, bilsporten och corona, https://www.sbf.se/CoronaochBilsporten/

Extra Förbundsmöte
Den 14 mars hålls ett extra Förbundsmöte, läs mer på sidan: https://www.sbf.se/vartforbund/Organisationen/extraforbundsmote/

Förbundsmöte 2021
Den 18 april hålls ordinarie Förbundsmöte, läs mer på sidan: https://www.sbf.se/vartforbund/Organisationen/forbundsmote/

Swedish Drift Championship, växlar upp med Gatebil som ny arrangör

Svensk drifting växer och till säsongen 2021 tar det svenska mästerskapet, SDC Swedish Drift Championship, ytterligare ett steg i utvecklingen när Mantorp Park tar över som promotor och arrangerar mästerskapet genom varumärket Gatebil.

Gatebil har sedan 1993 arrangerat några av Europas största motorsportfestivaler i Norge och Sverige där drifting är ett självklart inslag med frikörning, Breisladd och Gatebil Drift Series. I Sverige äger Mantorp Park rättigheterna till Gatebil och det är genom den kombinationen som SDC Swedish Drift Championship kommer drivas.

- Med detta samarbete kan vi fortsätta utveckla driftingen i hela landet och inte bara på Mantorp Park, tillsammans med alla de duktiga klubbar som vi också bygger sporten, säger Fredrik Sjöqvist på Mantorp Park.

Gatebil SDC 2021 kommer innehålla tre klasser, Pro (SM), Semi-pro (RM) och junior-pro (JSM).

Pro kommer köra fem deltävlingar och Semi-pro fyra deltävlingar och i kalendern återfinns tre etablerade driftingbanor. Mantorp Park, Sundsvall Raceway och Hultsfred Drifttrack är alla kända platser för driftingförarna, men det blir även en helt ny bana för mästerskapsdrifting, Lidköpings motorsportarena. Var finaltävlingen för Pro-klassen kommer att genomföras är ännu inte klart och presenteras längre fram.

- Vi har länge haft viljan att göra mer för svensk mästerskapsdrifting och nu känner vi att det är rätt tid att göra en stor satsning för att få SDC att ta nästa kliv. Tävlingarna i SDC har under flera år fungerat bra med rutinerade arrangörer och vi känner oss därför trygga i att tillsammans med dem nu utveckla serien säger Hans-Jörgen Andersson, VD för Gatebil.

Svensk drifting är i en stark utvecklingsfas med förare av mycket hög klass. Under säsongen 2020 tvingades SM-serien ställas in på grund av coronapandemin. Nu är förhoppningen om att det kan bli en ny tight serie när det blir dags för säsongen 2021.

- För Svensk Bilsport är vi mycket nöjda med den lösning som nu finns för driftingens mästerskapsserie. Vi har goda erfarenheter av de samarbeten vi genom åren haft med Mantorp Park och vet vad de kan när det gäller att bygga kraftfulla event som bjuder publiken på mer än bara biltävlande. Att de nu utnyttjar styrkan i Gatebil tror jag är helt rätt och det ska bli spännande att se utvecklingen av SDC Swedish Drift Championship 2021, säger Jörgen Ekwall, marknadschef på Svensk Bilsport.

Landslaget 2021
Tävlingarna ha så smått börjat smyga igång internationellt inom bilsporten och förbundskapten Pier Steffansson har nu tagit ut de förare som säsongen 2021 kommer representera det svenska landslaget i bilsport.

Svensk Bilsport har landslagsförare inom fem olika sportgrenar, karting, crosskart, racing, rally och rallycross och bland förarna som säsongen 2021 ingår återfinns både veteraner och nykomlingar som väntar på att få komma igång med sitt tävlande.

- Vi kommer från en konstig säsong och vi går nu in i ännu ett bilsportår där vi fortsatt inte vet riktigt vad som kommer köras, om och när det kanske tävlas. Det blir naturligtvis annorlunda för alla med de förutsättningarna. Men jag tycker att vi med 2021 års landslagsförare har fått till en bra bredd av förare som är på väg in internationellt i sina grenar till redan etablerade förare som kommer köra om guldmedaljer i sina planerade mästerskap, säger Pier Steffansson, Svensk Bilsports förbundskapten.

En av de mest meriterade förarna i årets landslag är Thed Björk som vunnit STCC men som även 2017 blev världsmästare i WTCR.

- Det känns verkligen bra att vara med. Jag fick själv bra stöd när jag var ung och på väg framåt och att nu kunna komma tillbaka och egentligen vara med för att kunna delge mina erfarenheter till de som är unga och på väg framåt idag och då inte bara när man sitter i bilen utan allt det andra runt omkring, säger Thed Björk som siktar mot ett andra mästerskapsguld i WTCR.
- Jag vann 2017 så det börjar bli dags för en ny seger nu.

Inom racingen återfinns bland annat även de båda Indy Car-förarna Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist, men även Dino Beganovic som lever sina dagar i Ferraris egen utvecklingsakademi.
Mer i början av sin karriär är kartingförare Mathilda Olsson som nu tar klivet in i landslaget.

- Det känns väldigt roligt och det känns kul att vara en del av landslaget och spännande för den kommande säsongen. Jag tror det kommer utveckla mig mycket och att det blir lärorikt att ta del av den erfarenhet som finns från andra förare som kommer från andra sportgrenar, säger Mathilda Olsson som just nu är i de sista förberedelserna för säsongen 2021.
- Vi kommer gå in mot 2021 och hoppas vi bli ännu starkare och jag tror att det kommer bli riktigt bra när alla bitar är på plats.

De senaste åren har Sverige firat många fina framgångar internationellt inom flera olika sportgrenar, men allra mest medaljklirr har det varit inom rallycrossen med fem raka VM-guld sedan 2016. Därtill har det segrats i supportklasser och i EM. Anton Marklund vann sitt EM-guld 2017 då han under det året klev ett steg tillbaka från VM-satsningen. Efter EM-guldet har det sen åter varit fokus på VM. 2019 hade Marklund sitt bästa VM-resultat hittills med en sjunde plats där det blev en pallplats i den avslutande tävlingen i Spanien.

- Vi hade bra fart i premiären i Höljes, men sen fick vi lite mer tekniska problem med bilen och det var så tight mellan race förra året så vi kom inte till rätta med det förens det som blev sista tävlingen i Spanien där vi var på pallen och det var kul, men vi hade definitivt hoppats på mer, säger Anton Marklund som sitter i slutförhandlingar kring vad det blir han ska tävla i under 2021.
- Jag ska köra tävlingsbil i år, men exakt vad det blir är inte helt klart, men det är klart att det är rallycrossen jag brinner för och det är den jag siktar på, avslutar Anton Marklund.

Redan har Oliver Solberg gjort VM-premiär som fabriksförare för Hyundai, Dino Beganovic kört till sig pallplatser i Asiatiska Formel 3 och både Johan Kristoffersson och Timmy Hansen har testkört inför starten av den nya serien Extreme-E, så bilsportåret 2021 har smugit igång.

- Absolut är vi igång på sina ställen, men det är klart man längtar till när allt är i full rullning och vi åter kan resa mer och vara på plats under tävlingarna, avslutar Pier Steffansson.

Nedan följer landslagstruppen och här i Bilsportnytt kan du se samtal med förbundskapten Pier Steffansson och intervjuer med några av de uttagna förarna. https://www.sbf.se/Nyheter/SvenskBilsport/Landslaget2021/

Landslaget 2021

Jesper Sjöberg
Benjamin Thörnqvist
Theodor Ödmark

Svenska Bilsportförbundet har som ändamål att främja och administrera landets bilsport, både som bredd- och elitverksamhet. Totalt har drygt 16 000 förare giltig tävlingslicens, och ytterligare ett par tusen personer är licensierade funktionärer.
Drygt 100 000 personer är medlemmar i någon av de 430 klubbar som är anslutna till Bilsportförbundet. 2011 firade förbundet 75-års jubileum, och sedan 1962 är Svenska Bilsportförbundet medlem i Riksidrottsförbundet.
Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM (Rally Sweden, Rallycross i Höljes och Karting i Kristianstad) eller EM (Dragracing i Tierp).