Nyhetsbrev maj 2017

Nyhetsbrev maj 2017

SVT sänder hela Backtävlingen från SM-veckan
Bilsporten har en stark publik när det gäller SM-veckan. Tittarsiffrorna från vinterveckan i Söderhamn var nytt rekord för bilsporten och det var egentligen bara skidorna som hade bättre siffror. Detta är något som SVT naturligtvis tar fasta på när de i år väljer att ha sändning från hela backtävlingen som körs under torsdagen i SM-veckan.

SM-veckan gästade Borås redan 2014 och tre år senare är den tillbaka i staden som nu gör allt för att få SM-veckan att på nytt bli en folkfest mitt i Semestersverige. Bilsporten finns i år representerad med två sportgrenar. Dessa är Radiostyrd bilsport och Backe. De radiostyrda bilarna kommer att köra på en banan i Stadsparken centralt i Borås under måndagen. Klassen kommer att vara 1/8 Electric Offroad. Och riktig stjärnglans väntas då världsmästaren David Ronnefalk planerar att komma till Borås för att köra om SM-medaljerna.
- Det stämmer och det känns riktigt bra att David vill komma. Han är ett proffs som har detta som yrke och tävlar världen runt i den här sportgrenen så det är verkligen roligt att han planerat in att vara med här, säger Jörgen Ekwall, projektledare för SM-veckan på Svensk Bilsport.

Med en bana uppbyggd i stadsparken hoppas förbundet på att kunna locka till sig den flanerande Boråsbefolkningen.
- Ja, vi vill komma nära city och det folk som rör sig där under SM-veckan för att kunna visa upp sporten mer. Och med upplägget som blir så kommer det bli spännande både för förare och den publik som finns på plats, säger Ekwall.

Senare i veckan under torsdagen avgörs SM-tävlingen i backe där tre olika bilklasser kommer finnas med, crosskart, rallycrossbilar och rallybilar. Backe var med redan 2014 och även då sände SVT från tävlingen, men i år utökar de sändningen från Himlabacken.
- Det stämmer. SVT kommer satsa mer på backen det här året och sända både kvalen och finalerna, så för den som eventuellt inte kan ta sig till Borås så kommer man kunna följa hela tävlingen på någon av SVT:s plattformar, säger Ekvall och fortsätter.
- Kvalen går i play och finalen i både SVT och play, säger Ekvall.

SM-veckan är ett samarrangemang mellan SVT, Riksidrottsförbundet och de medverkande specialidrottsförbunden. Tävlingarna sänds live och i reportageform på SVT:s olika plattformar och har genom åren haft ett stigande publikt intresse. SM-veckan i Borås sommaren 2017 är från fredagen den 30 juni till fredagen den 7 juli.

Utlandsregistrerade tävlingsbilar i Sverige
Frågan har varit aktuell vad som gäller när utlandsregistrerade rallybilar som kommer från andra länder som ex Norge och Finland som tävlar i Sverige.
- Grunden för försäkring är att varje fordon ska ha en gällande Trafikförsäkring, säger Jens Jonsson på Provins Insurance /Söderberg & Partner som är förbundets försäkringsförmedlare.

Trafikförsäkring omfattas av det ”Grönakort området” som är ett samarbete mellan länder som påbörjades efter 2:a världskriget och syftet med samarbetet har varit att man inte ska behöva teckna ny försäkring i det land man framför sitt fordon.
- Två försäkringsbolag här i Sverige varav ett bolag har verksamhet i både Sverige och Norge är tydliga på att utländska bilar som framförs i Sverige oavsett om det är under en rallytävling eller som vanlig ”turist” och orsakar en skada ska fordonets Trafikförsäkring gälla och skaderegleringen ska följa den Svenska lagstiftningen (skada i Sverige). Detta har även bekräftats av den svenska Trafikförsäkringsföreningen och den Norska motsvarigheten Trafikkforsikringsforeningen, förklarar Jonsson.

På länken nedan kan ni se med färg vilka länder som omfattas av detta samarbete.

Sammanfattningsvis är det alltså den utlandsregistrerade rallybilen som ska ha en gällande trafikförsäkring från sitt land och skulle bilen orsaka skada så är det den svenska lagstiftningen som gäller och det innebär att trafikförsäkringen för bilen ska ersätta skadan inom ramen för vilka länder som samarbetar, se länk ovan.
- Som en extra trygghet har SBF en Motortävlingsförsäkring och Publikförsäkring som ger trygghet för alla tävlingar och event som de har givit tillstånd för, avslutar Jens Jonsson.
Mer information om försäkringar hittar du på: www.svenskasportforsakringar.se/bilsport

Nyheter i Swish Företag, våren 2017Ett exempel på nyheterna i Swish Företag är för idrottsföreningar där det blir enklare att hantera betalningar vid fikaförsäljning under tävlingsarrangemang. Fikaförsäljaren tilldelas behörighet för push-notistjänsten och får ingen övrig inblick i föreningens konto.
Mer information om nyheterna finns här.

Återkallning av hjälm
Återkallning av Simpson Performance Products Snell SA 2015 Certified Voyager 2 Helmet
För mer information, gå in på,

Teknik/Säkerhet
För att förenkla förståelsen för våra nationella burregler så har en ”burgrupp” gemensamt arbetat fram ett nationellt regelverk i det mesta helt framtaget från FIA App J 253.

Det träder i kraft fullt ut från och med1/1-2018för Rally, Racing och Rallycross samt de klasser som hänvisar till TR.

Övergången startar för Rallybilar med igångsättningstillstånd från och med30/6-2017 och Racing/Rallycross (röd vagnbok) som registreringsbesiktas 1a gången efter30/6-2018.
Ta del av dokumentet här på hemsidan,
www.sbf.se/Nyheter/Officiellt/tekniksakerhet/
Självklart kommer våra gamla regler för burar finnas kvar men lyftas ut från TR och finns tillgänglig på hemsidan.

Kansliet stängt vecka 29 och 30
Under sommarveckorna 29 och 30 håller det centrala kansliet för Svensk Bilsport i Stockholm stängt. Från vecka 31 finns åter personal på plats.

Ny SBF-Play radioapp
Nu finns en ny och uppdaterad SBF Play radioapp för den som vill följa Svensk Bilsport via en mobilen. Appen bygger på en utveckling av den app som Rally Live-gänget använt under en tid och det är även den styrkan som gjort uppdateringen av SBF:s app. Du hittar den på Itunes genom att söka på SBF play radio och Googleplay genom att söka på SBF play radio.

Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM (Rally Sweden, Rallycross i Höljes) eller EM (Dragracing i Tierp och Karting i Kristianstad ).