Premiär för Hohenthal Racing Academy

Premiär för Hohenthal Racing Academy

Dagarna före midsommar startar Sebastian Hohenthal Racing Academy på Mantorp Park. Fyra välfyllda dagar med teori och praktik för förare och mekaniker i åldern 15 till 18 år.

Bakom den unika satsningen står formelföraren Sebastian Hohenthal och ett antal partners till honom, bland annat Svenska Bilsportförbundet. Från debuten på kartingbanan i Borlänge tog sig morasonen hela vägen till Formel 2, med flera SM-guld på vägen.
- Nu är det min tur att stötta svensk motorsport, säger han.
- När jag själv var ung hade jag många frågor, och få svar. Hade det funnits en Hohenthal Racing Academy då hade jag tackat ja direkt, säger Sebastian Hohenthal.

Både förare och mekaniker i åldern 15 till 18 år är välkomna till Mantorp Park den 21-24 juni.
- Blandningen är viktig så att mekanikerna får känna på hur det är att vara förare, och att förarna förstår mekbiten, säger Sebastian Hohenthal.
Efter de fyra dagarna har deltagarna fått gå igenom allt från sponsorjakt till körteknik och mekanik.

Övernattningen sker på Mantorp Park, och det är de 40 sängplatserna där som sätter ribban för antalet deltagare. Academyn är för nya och lite etablerade förare och mekaniker, och en av föreläsarna är Ricky Rasenius, som vid Bilsportgalan 2010 fick utmärkelsen Young Technician Award. Han ska tala om bilens konstruktion.
- Tack vare mina härliga partners kan jag genomföra det här och därmed stötta svensk motorsport. Det är en tanke som jag har haft under en lång tid, och när det visade sig att andra bar på samma idé kunde vi komma till skott snabbt, säger Sebastian.

Efter avslutad Academy är deltagare som inte redan har tävlingslicens berättigade att lösa ut sådan.

Partners som gör satsningen möjlig:
Bilproffs.se, varumärke för rekryteringsinsatser inom lackerings- och motorbranschen
Dorman eftermarknadsprodukter inom bilindustrin
Hello Sweden, mötesplats för idrott och näringsliv
Mantorp Park, en av landets största banor
SCANTECH, tillverkar och säljer eftermarknadsprodukter
Svenska Bilsportförbundet, organiserar landets bilsport

Några synpunkter från partners om denna unika satsning:

Janne Skullman, anläggningsansvarig Mantorp Park
- Självklart vill vi medverka. Att bidra i denna rekrytering är att bidra till vår egen framtid!

Benny Wallin, marknadschef Transportgruppen (bilproffs.se)
- En kanongrej! Här har vi hittat en form att bli en helhet förare/mekaniker i ytterligare ett steg att jobba ihop. Vi skapar också större förståelse i depån.

Jonas Brennwald, VD SCANTECH
- En viktig del är att skapa förutsättningar för våra ungdommar att få en bra start och en väg in i arbetslivet. Ge möjlighet att knyta kontakter och få en fot in i framtida yrkesval, vilket ger ungdomarna motivation att jobba hårt mot sina mål.

Fakta Hohenthal Racing Academy
Datum: 21-24 juni
Plats: Mantorp Park
Deltagare: Nya och lite etablerade förare och mekaniker
Ålder: 15-18 år
Kostnad: 4 990 kronor
Anmälan görs till: sebastian@hellosweden.se

För mer information se www.hellosweden.se

Nedladdningsbar Academy-broschyr finns här.

Kontakta gärna Sebastian Hohenthal på sebastian@hellosweden.se eller 0708-39 32 04.

Svenska Bilsportförbundet har som ändamål att främja och administrera landets bilsport, både som bredd- och elitverksamhet. Totalt har drygt 20 000 förare giltig tävlingslicens, och antalet licensierade funktionärer är ungefär lika stort.
Antalet medlemmar som tillhör klubbar anslutna till Bilsportförbundet är cirka 107 000, fördelade på 470 klubbar. Sedan 1962 är Svenska Bilsportförbundet medlem i Riksidrottsförbundet.
Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM eller EM.