Se rallysprinten i SM-veckan live i SVT

Se rallysprinten i SM-veckan live i SVT

Onsdag 28 juni kliver bilsporten in i årets SM-vecka sommar i Umeå när rallysprinten avgörs vid Red Barn Arena-området. På promenadavstånd från centrum kommer publiken kunna ta del av rally på högsta nivå. Och för den som inte är på plats sänds hela tävlingen live av SVT.

– Sträckan runt Red Barn är en perfekt sprintsträcka, både utslagsgivande och med publikvänligt avslut. Därtill har vi ett riktigt bra startfält, så det kommer bli intressant att följa, säger Lars Jonsson, Svensk Bilsports sportgrenskoordinator för Rally.

Till start i klassen 4wd kommer bland annat SM-tvåan från senaste SM-veckan i Falköping, Patrik Flodin som så sent som i helgen tog hem segern Skilling 500. Flodin som i Falköping hade en kamp framåt mot flerfaldige SM-veckanvinnaren Pontus Tidemand jagades bakom av Patrik Sandell, som även han kommer till Umeå för en ny fight om medaljerna.

Guld i SM-veckan sedan tidigare har Jari Liiten som vann vintertävlingen i Piteå 2022. Efter en mindre lyckad insatts på sommarveckan 2022 och ingen start i vinterveckan i år, är Liiten nu tillbaka i SM-veckansamanhang.

Segrade i Skilling 500 gjorde även Patrik Hallberg som vann 2wd-klassen. Unge Hallberg ställs mot en hel del rutin i 2wd-klassen där bland annat Niklas Hägg är tillbaka i SM-veckan. Hägg har bland annat ett silver från SM-veckan 2018. Hallberg å sin sida har sedan tidigare ett guld från SM-veckan, men då i Crosskart. Nu är det rally som gäller och i kartläsarstolen får han hjälp av Umeås Innebandystjärna Emelie Wibron.

– Ska bli riktigt roligt att få komma till Umeå och SM-veckan. Sprint och upplägget med flera heat är alltid lite spännande med en möjlighet att finslipa körningen på sträckan. Känner att vi har bra fart i bilen nu efter senaste tävlingen, säger Patrik Hallberg.

Hela rallysprinten i SM-veckan sommar från Umeå kan ses på SVT-play och SVT onsdag den 28 juni.
Mer information om SVT:s sändningstider här.

Mer information om SM-veckan finns på, www.smveckan.se

Svenska Bilsportförbundet har som ändamål att främja och administrera landets bilsport, både som bredd- och elitverksamhet. Totalt har drygt 16 000 förare giltig tävlingslicens och runt 30 000 personer är licensierade funktionärer.
Drygt 100 000 personer är medlemmar i någon av de fler än 400 klubbar som är anslutna till Bilsportförbundet. 2021 firade förbundet 85-år och sedan 1962 är Svenska Bilsportförbundet medlem i Riksidrottsförbundet.
Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM (Rally Sweden, Rallycross i Höljes och Karting i Kristianstad) eller EM (Dragracing i Tierp).