Svenska Bilsportförbundet räddar Svenska Rallyt AB

Svenska Bilsportförbundet räddar Svenska Rallyt AB

Under de senaste åren har promotorn för den svenska rally VM-tävlingen, Svenska Rallyt AB, dragits med ekonomiska svårigheter vilket resulterat i att Svenska Bilsportförbundet årligen har lånat ut pengar för rallyts genomförande.

Rent tävlingsmässigt och sportsligt är den svenska deltävlingen en av de bästa i hela VM-serien enligt FIA (det internationella förbundet) samt enligt förare och team.

På grund av mindre publik- och sponsorintäkter tvingas nu bolaget in i en rekonstruktionsplan som innebär att Svenska Bilsportförbundet tillsammans med Uvåns Näringslivscenter AB, ett kommunalt investeringsbolag i Hagfors, går in med ett större ägande under en period.

Ett intensivt arbete har pågått under våren för att hitta en lösning på bolagets akuta ekonomiska situation, där dels det egna kapitalet kan återställas, samt att likvida medel tillskjuts som klarar av betalning av de skulder som finns.

Arbetet med att rekonstruera Svenska Rallyt AB har nu resulterat i ett förslag där aktiekapitalet förstärks via Uvåns Näringslivscenter AB och Svenska Bilsportförbundet. Kapitalet tas in i bolaget via riktad nyemission,.

Förslaget med det utökade aktieägarkapitalet förändrar ägarsituationen i Svenska Rallyt AB där Uvåns Näringslivscenter AB och Svenska Bilsportförbundet äger vardera 45,9 procent och övriga nio ägare äger 0,9 procent vardera.
- Svenska Rallyt har ett högt anseende internationellt och en lång tradition i Sverige. Därför finns också en bred uppslutning inom Svenska Bilsportförbundet för att rallyt skall finnas kvar, säger Kåge Schildt, Förbundsordförande i Svenska Bilsportförbundet

Kåge Schildt, Förbundsordförande Svenska Bilsportförbundet,
kage.schildt@sbf.se, 070-5949696

Glenn Olsson, vd Uvåns Näringslivscenter AB,
glenn.olsson@hagfors.se, 070-2691068

Svenska Bilsportförbundet har som ändamål att främja och administrera landets bilsport, både som bredd- och elitverksamhet. Totalt har drygt 20 000 förare giltig tävlingslicens, och antalet licensierade funktionärer är ungefär lika stort.
Antalet medlemmar som tillhör klubbar anslutna till Bilsportförbundet är cirka 107 000, fördelade på 470 klubbar. Sedan 1962 är Svenska Bilsportförbundet medlem i Riksidrottsförbundet.
Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM eller EM.