Vi gjorde det! – Anna brev

Vi gjorde det! – Anna brev

Tillsammans gjorde vi det.
Tillsammans flyttade vi ett av Sveriges största idrottsevent in i Svensk Bilsports regi.
Tillsammans genomförde vi andra året av Rally Sweden i Umeå.
Tillsammans fixade vi folkfesten och ett fantastiskt Rally Sweden.

Tack alla som var med och hjälpte till, för ni är så många som har en del i denna framgång. Och ni kommer från hela Bilsportsverige.

Tävlingsmässigt blev det ett spännande rally där Ford fick kliva fram och rulla först upp på segerrampen och där vi fick svensk seger i WRC2 genom Oliver Solberg. Riktigt roligt.

Det är svårt att släppa det, Rally Sweden. Och det är som någon sa dagarna efter, nu är man eventbakis. En bra benämning när det efter fullt fokus i ett så stort projekt som sen lyckas så bra är över.
Det blir lite tomt.
Men nu efter några veckors distans så påbörjas arbetet mot Rally Sweden 2024.

Snö och sol i Umeå. Och sol var det även i Bahrain som jag gästade föregående vecka när Formel1 hade sin premiär för årets säsong. Alltid kul och spännande att se Formel1, men anledningen till mitt besök var FIA. Det var årsmöte, styrelsemöte, strategimöte, forum och workshops under hela veckan. Mycket givande dagar med nya kontakter inom bilsportvärlden samt fortsatta dialoger inom gemensamma projekt. Intressant att höra och se vilka olika utmaningar som bilsporten står inför i olika länder. Saker som vi inte reflekterar över är problem för vissa och tvärtom.

För en del problem har vi här hemma i Sverige. Ni kanske läst nyheten om att Motorsporten är hårt ansatt. Att tillgången till skogsvägar blir tuffare för oss förbund som är i behov av det har vi redan sätt resultatet av med inställda tävlingar. Och för mig är det också konstigt att man som skogsbolag bara kan avfärda det miljöarbete som görs inom motorsportförbunden. Det här är en fråga som exempelvis vårt grannland i öst inte lider av där för övrigt samma skogsbolag inte ser ett problem med att köra rally på företagets vägar.
Arbetet för att komma framåt är pågående och jag som ni hade hoppats att detta fått en lösning för länge sedan. Men som sagt, motorsporten är ansatt och vi måste hitta flera nycklar för att komma framåt i frågor som denna.

Utöver det är det Trafikverkets-frågan som berör oss stort. Trafikverkets förändring innebär att samtliga vägmärken som är aktuella för ett arrangemang på statlig väg ska hanteras av Trafikverkets upphandlade entreprenörer och att kostnaden för att genomföra åtgärderna hamnar på arrangören. Kostnaden för detta hamnar på små föreningar, lokala arrangörer – och till slut därmed utövarna. Det går helt enkelt inte längre för föreningar att själva sätta upp skyltar utifrån länsstyrelsen beslut i tillståndet för arrangemanget, något som föreningar genom åren utfört på egen hand till låg kostnad eller ingen kostnad. Vi i Svensk Bilsport är, tillsammans med bland andra cykelförbundet, triathlon med flera och Riksidrottsförbundet, i samtal med såväl infrastrukturministern som Länsstyrelsen för att få fram ett besked. Det här är en brinnande fråga som vi arbetare med på flera olika fronter för att få till en bättre lösning för. Utredningen som pågår samtidigt som beslutet trädde i kraft (något som i sig är mycket märkligt tycker jag) ska presenteras sista mars.

Så tyvärr är rubriken, Motorsporten är hårt ansatt, en verklighet vi lever i nu.
Men positivt är att vi samtidigt ser ett ökat publikt intresse för bilsporten. Vi hade de högsta tittarsiffrorna i SVT på en motorsportsändning under SM-veckans rallysprint räknat på hela 2022 till nu. Vi ser vilken effekt Marcus Ericssons seger i Indy Car haft. Och vi har starka föreningar som vill och kan arrangera bra tävlingar för våra utövare. Så på andra sidan problemen finns det glädje och framgång att bygga vidare på och det ska vi fortsätta att göra.

Sett till pengar så är ekonomin stabil efter corona-åren. Svensk Bilsport har inte på många många år haft en så stark kassa. Pengar som vi nu delvis återinvesterar i vår bilsport, för medlemmar, utövare och den stora publik som finns som vi vet älskar bilsporten.

Tiden går fort och det är snart exakt en månad sedan vi stängde årets Rally Sweden. En framgång blev det. Men vi startade i sorg.

Måndagen i tävlingsveckan fick vi besked om att Roland ”Mikro” Åström tragiskt gått bort. En ofattbar sorg för familjen naturligtvis. Och även en lamslående saknad i Rally Sweden organisationen där Mikro arbetade som banchef. Att Mikro var en man som många kände och tyckte mycket om råder det inga tvivel om och saknaden efter honom kommer vara stor på många håll i Bilsportsverige, kanske mest inom Mikros hemmaklubb Vännäs Motorklubb. Det är få rallyevenemang i Umeåregionen under se senaste 40 åren som inte Mikro varit involverad i. Hans avtryck i rallysporten kommer leva vidare länge.

Det var en glädje att få lära känna dig och arbeta med dig.
Tillsammans gjorde vi Rally Sweden för dig.
Mikro, jag saknar dig. Tack för allt du bidrog med.

Anna Nordkvist, Svensk Bilsports generalsekreterare.

Svenska Bilsportförbundet har som ändamål att främja och administrera landets bilsport, både som bredd- och elitverksamhet. Totalt har drygt 16 000 förare giltig tävlingslicens och runt 30 000 personer är licensierade funktionärer.
Drygt 100 000 personer är medlemmar i någon av de fler än 400 klubbar som är anslutna till Bilsportförbundet. 2021 firade förbundet 85-år och sedan 1962 är Svenska Bilsportförbundet medlem i Riksidrottsförbundet.
Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM (Rally Sweden, Rallycross i Höljes och Karting i Kristianstad) eller EM (Dragracing i Tierp).