Curling i världsklass väntar vid Stockholm Ladies Curling Cup

Stora delar av världseliten på damsidan kommer till Danderyds Curlinghall 5-7 oktober 2018 för att tävla om 331.000 kronor och viktiga poäng på världsrankingen. För de svenska topplagen Hasselborg och Wranå är tävlingen också viktig inför EM-uttagning som görs senare i oktober.

För OS-guldlaget Hasselborg med Anna Hasselborg, Sara McManus, Agnes Knochenhauer och Sofia Mabergs är SLCC den första tävlingen på hemmaplan efter två veckor på den internationella touren i Kina och Kanada. Och toppformen är på plats. Så sent som i söndags blev lag Hasselborg historiska genom att ta Sveriges och sin första GrandSlam-titel på damsidan.

– Äntligen får vi tävla på hemmaplan igen. Det har vi längtat efter. Och självklart satsar vi på revansch efter semifinal-förlusten förra året, säger Sara McManus i Team Hasselborg.

Detsamma gäller för klubbkompisarna i Sundbybergs CK, lag Wranå, som har hunnit med två tävlingar i Kanada under försäsongen. Och även de med lysande resultat. Isabella Wranå, Jennie Wåhlin, Almida De Val och Fanny Sjöberg tog lagets första internationella tour-seger i kanadensiska Cornwall i mitten av september.

EM damer spelas i Tallinn, Estland 16-24 november och uttagning för mästerskapet sker den 18 oktober. Kampen om EM-platsen står mellan Hasselborg och Wranå där resultaten från de tre bästa tävlingarna under september-oktober blir avgörande. SLCC 2018 är en av dessa tävlingar.

Totalt 20 lag, har genom ranking eller wild-card, fått en plats i årets tävling och det är en fantastisk samling med topplag från hela världen. Sverige är representerade med fyra lag och de kommer att möta topplag från topplag från Skottland, Kina, Ryssland, Tyskland, Schweiz, Finland, Litauen och Japan. Tävlingarna i Danderyds Curlinghall startar på fredag morgon kl 09:00 och efter gruppspelet väntar slutspel som startar på lördag kväll.

I startfältet finns också dubbla OS-guldmedaljören Anette Norberg som tävlar för IK Fyris från Uppsala.

Vad betyder Stockholm Ladies Curling Cup för svensk curling?

– Den är och har varit oerhört viktig för svensk curling där flera svenska lag får möta bästa tänkbara motstånd på hemmaplan. Dessutom med mycket bra isar och stenar vilket är lika viktigt för utvecklingen, säger Anette Norberg.

Svenska lag i SLCC 2018:

Team Hasselborg, Sundbybergs CK
Anna Hasselborg, Sara McManus, Agnes Knochenhauer, Sofia Mabergs
OS-guld 2018. VM-silver 2018. EM-silver 2017. Aktuell världsranking: 1

Team Wranå, Sundbybergs CK
Isabella Wranå, Jennie Wåhlin, Almida de Val, Fanny Sjöberg
Juniorvärldsmästare 2017. Laget tog sin första internationella tour-seger för två veckor sedan i Kanada.
Aktuell världsranking: 16

Team Sundberg, Östersunds CK
Tova Sundberg, Emma Sjödin, Maria Larsson, Sofie Bergman, Sandra Ljungberg

Team Norberg, IK Fyris
Anette Norberg, Therese Vestman, Johanna Heldin, Tilde Vermelin

C-More och Sportkanalen sänder från SLCC

Fredag 13:30, Sidorova (RUS) vs Feltscher (SUI) | C More Play
Fredag 18:00, Hasselborg (SWE) vs Lijun (CHI) | C More Live 5
Lördag 13:30, Tirinzoni (SUI) vs Wranå (SWE) | C More Play
Lördag 18:00, Kvartsfinal | C More Live 4
Söndag 09:00, Semifinal | C More Live 2
Söndag 13:00, Final | C More Live 2
Måndag 22:00 Sammandrag från SLCC 2018 | Sportkanalen

Kommentatorer: Katarina Hultling, Sara Carlsson och Fredrik Lindberg.

Stockholm Ladies Curling Cup arrangeras av BigCurling AB i samarbete med Svenska Curlingförbundet och har under de senaste åren utvecklats till en av de största curlingtävlingarna i Europa, en medveten satsning för att öka intresset för sporten och för att ge svenska damlag bästa möjliga motstånd på hemmaplan.

Liveresultat, spelprogram, tabeller, nyheter och sändningsschema finns på tävlingens hemsida http://slcc.se

Följ tävlingen på sociala medier:
#stockholmladies, @stockholmladies. Twitter: @stockholmlcc

Rolf Wikström, Ordförande Stockholm Ladies Curling Cup, 070-777 70 75