Här är VM-truppen i mountainbike

5-10 september avgörs VM i mountainbike i Cairns, Australien. Svenska landslaget åker dit med en trupp på fem cyklister med bland annat förra årets juniorvärldsmästare Ida Jansson som nu går upp och kör U23-klassen.

Australien har tidigare stått värd för tre världsmästerskap i mountainbike och nu är det åter dags för en resa till andra sidan jorden, till Cairns.
Banorna i Cairns är sedan tidigare kända för att vara både roliga och tuffa, någonting som banansvarige Glenn Jacobs, som byggt över 300 leder i 20 länder, kommer att se till att de förblir genom en riktig VM-uppfräschning. Förbered er på tidiga mornar när ni följer våra svenska åkare, för tidsskillnaden är hela åtta timmar.

– Truppen består av våra bästa och högst rankade åkare i respektive representerad klass, med bland annat framskjutna placeringar på EM och topp 10-placeringar i juniorvärldscupen, säger förbundskapten Annie Söderberg.

Få koll på VM-disciplinerna:

XCO – I denna disciplin startar man klassvis och kör ett förutbestämt antal varv på en rundbana som är ca 4-6 km. Tekniska svårigheter i form av stenkistor, hopp, dropp, m.m. förekommer.

XCR – Cross Country Team Relay. Laget består av fyra cyklister i olika klasser, samtliga kör ett banvarv var.

DHI – Cyklingens svar på störtlopp med inslag av spektakulära hopp, doserade kurvor och högfartspartier. Individuell start och snabbast tid nerför berget vinner. Tävlingstid internationellt 2-5 min.

Plats:
Cairns, Australien

Datum:
5-10 september 2017

Truppen:

XCO

Saga Molin, junior - Varbergs mountainbike club

Joel Burman, U23 - Borlänge CK

Ida Jansson, U23 - Falu CK

Emil Linde, elit - Gävle CK

DHI

Rasmus Borrman, junior - Strömstad CK

Följ eventet:

Fox Sports och SBS kommer att sköta den officiella VM-sändningen. Socialt kommer det gå att följa tävlingarna live på Facebook, Instagram och Twitter (@UCIMTBAustralia, #mtbworldscairns). Följ även live-timingen här.

Schema (svensk tid):

Torsdag 7 september

Kl. 05:00 XCO Damer junior (Saga Molin)

Fredag 8 september

Kl. 02:00-03:00 Downhill Herrar junior, seeding run (Rasmus Borrman)
Kl. 06:30 XCO Herrar U23 (Joel Burman)

Lördag 9 september

Kl. 02:00 XCO Damer U23 (Ida Jansson)
Kl. 06:30 XCO Herrar elit (Emil Linde)

Söndag 10 september

Kl. 06:00 Downhill Final Herrar junior (Rasmus Borrman)

Officiellt tävlingsschema hittar du här

Kontakt på plats:
Annie Söderberg, Förbundskapten mountainbike
annie.soderberg@scf.se

• mountainbike

Svenska Cykelförbundet är ett av Sveriges äldsta specialidrottsförbund, bildades år 1900 och består idag av drygt 420 föreningar med drygt 40 000 medlemmar över hela landet. I förbundet finns sju grenar -landsväg, mountainbike, bancykel, BMX, cykelcross, paracykel och trial - med verksamhet för alla åldrar. En gång cyklist - alltid cyklist! Svenska Cykelförbundet utsågs av Sveriges Centralförening för Idrottens främjande till "Årets idrottsförbund 2016".