Nu ska SM-medaljerna delas ut på Cykelcross

Under helgen 13-14 januari vid Slottsskogsvallen i centrala Göteborg kommer svenska mästerskapen att avgöras i Cykelcross. Cyklisterna kommer mötas av kanske landets bästa och mest väletablerade banor som kommer testa deltagarna såväl fysiskt som tekniskt.

Göteborgs cykelklubb har arrangerat tävlingar i samma område i snart tio år och nu står de även värdar för svenska mästerskapen. Cykelcross är en riktig publiksport och något som upplevs bäst på plats. Just i Slottsskogsvallen har banan ett upplägg så att du ska kunna följa tävlingen från en och samma plats.

– Det är få grenar inom cykelsporten som är så publikvänlig som CX. Dessutom är banan och arenan byggd så att du kan följa cyklisterna nästan hela varvet utan att flytta på dig, säger tävlingsledare Björn Eriksson.

I herrelit har vi en trio som har bytt vinster i SWE cupen under det gångna året. Regerande svenska mästaren David Eriksson kommer få hård konkurrens av sina teamkollegor i Art-V cycling club, Martin Eriksson och Henrik Jansson.

I damelit har vi Ida Erngren, Uppsala CK som får ses som storfavorit efter att ha total dominerat årets SWE cup, men om vi få se regerande svenska mästaren Jenny Rissveds på startlinjen för att försvara sitt guld återstår att se.

Det kommer även att finnas möjlighet att prova på för alla som vill under söndagen.

SCHEMA:

Lördag 13 januari:
11:00 herrjunior
13:00 damelit
14:00 herrelit

Söndag 14 januari:
11:00 prova på
12:30 herrveteran

Komplett schema i tävlingsinbjudan, här.

HITTA:

Lars Israel Wahlmans väg, 414 76 Göteborg.
GPS: koordinater: WGS84: Lat N 57° 40′ 41″ Lon E 11° 56′ 7″ Decimal:57.6782, 11.9355.

KONTAKT:
Tävlingsledare Björn Eriksson, 0768-18 91 30,
bjorneriksson64@gmail.com.
cxsm2018goteb.org

• cykelcross

• Göteborg

Svenska Cykelförbundet är ett av Sveriges äldsta specialidrottsförbund, bildades år 1900 och består idag av drygt 420 föreningar med drygt 40 000 medlemmar över hela landet. I förbundet finns sju grenar -landsväg, mountainbike, bancykel, BMX, cykelcross, paracykel och trial - med verksamhet för alla åldrar. En gång cyklist - alltid cyklist! Svenska Cykelförbundet utsågs av Sveriges Centralförening för Idrottens främjande till "Årets idrottsförbund 2016".