SM landsväg avgörs midsommarveckan i Västerås

Den 22-26 juni kommer Västerås att husera Sveriges främsta landsvägscyklister i klasserna junior, elit och para. På startlinjen i Landsvägs-SM står bland annat sju cyklister som är klara för OS och Paralympics senare i år – landsvägsdamerna Emma Johansson, Emilia Fahlin och Sara Mustonen samt de fyra paracyklisterna Rickard Nilsson, Jessica Enfot, Anders Bäckman och Peter Malmberg.

Utöver dem är de flesta elit- och proffscyklister anmälda, bland andra Jonas Ahlstrand från Ramnäs och Jönköpingscyklisten Tobias Ludvigsson som nyligen fick bära den vita ungdomströjan i Giro d’Italia. Västerås Cykelklubb står som arrangör i samarbete med Västerås stad och Svenska Cykelförbundet.

"Landsvägs-SM 2016 kommer bli en spännande indikation på hur den fortsatta säsongen kommer att se ut. Vi är många som ser fram emot cykeluppvisning på hög nivå” säger generalsekreterare Lena Alfvén.

Den 22-23 juni körs tempoloppen på en bana som startar vid Lögarängen för alla klasser. Paracykel, Herr juniorer och damer elit är först ut på onsdag den 22 juni med bland annat världsettan Emma Johansson. Torsdag den 23 juni är det dags för dam junior och herrar elit, där tre starka kort är Alexander Wetterhall och de två senaste tempomästarna Alexander Gingsjö och Gustav Larsson.

Linjeloppen den 25 och 26 juni körs på en snabb och teknisk bana inne i city. Även om Västerås är en relativt flack stad bjuder årets bana på många utmaningar med knixiga backar, gatstenspartier samt snäva kurvor som kommer att bidra till en fartfylld och hård tävling.

Den anrika residensstaden Västerås kan idag stoltsera med Sveriges kanske längsta sammanlagda cykelväg på 34 mil.

”Vi är mycket glada för att Västerås Cykelklubb fått möjlighet att arrangera Svenska Mästerskapen här i Västerås. Vi hoppas att både deltagare och publik kommer att trivas i staden och återkomma i andra sammanhang. Västerås är värdstad för flera SM-tävlingar inom andra idrotter under året. Det ser vi som ett kvitto på att Västerås är en attraktiv och händelserik arrangemangsstad”, säger Alf Westerdahl, Marknadschef på Västerås & Co.

Bildmaterial från SM kommer att läggas ut löpande på http://www.mynewsdesk.com/se/svenska_cykelforbundet

SM landsväg dag för dag

Onsdag 22 juni - tempolopp (HJ, DE och para)

Kl. 10.00 Start Paracykel, Handcykel, Racer, Trike 15,5 km