Trial-SM hoppas på ny tittarsucce

Årets första Cykel-SM arrangeras den 3-4 februari då inomhusmästerskapet i Trial avgörs under pågående SM-vecka. Trial är en av de 20 idrotter som har samlats i Söderhamn för att kora sina svenska mästare. Platsen för trialtävlingarna är ishallen (Perexhallen) i Söderhamn.

Tävlingsklassen i Trial inomhus är en öppen klass där junior, elit, dam och herr tävlar tillsammans, i samma klass. Deltagarna i den mycket spännande sporten känns igen från tidigare SM och från triallandslaget - Joacim Nymann från Lerum, dubbel svensk inomhusmästare som även tagit EM-brons deltar, så även Tobias Hult, Nyköping, Alexander Karlsson, Falkenberg, Viktor Hedin, Tumba, Viktor Fredriksson, Nyköping och Nadine Kåmark från Onsala utanför Göteborg.

SVT direktsänder det andra kvalpasset på fredag kväll och hela finalen på lördag eftermiddag. Kommentator är Johan Ejeborg som får hjälp av gästexperten Björn Levin. (När finalen 2016 sändes från Piteå sågs den av över en halv miljon tittare, vilket var en av de största tittarsifforna på hela SM-veckan).

Sändningstider från ishallen (Perexhallen) i Söderhamn

Fredag 3/2 kl. 19.00-20.00 Kval pass 2 (SVTPlay)
Lördag 4/2 kl. 14:45-15:45 Final (SVT1 - Vinterstudion)

Så funkar tävlingen

Cykeltrial är en spännande och spektakulär cykelsport. Några av de viktigaste faktorerna bakom ett lyckat åk är stabilitet och kontroll på cykeln i extrema situationer. Det gäller att ta sig över grupperade sektioner utan att sätta foten i marken och utan att någon del av cykeln (förutom hjulen) nuddar marken. Brott mot reglerna leder till straffpoäng. Efter att ha genomfört sektionerna är det den cyklist som har minst straffpoäng som vinner.

Under SM Trial inomhus används ett specialreglemente och alla tävlar i samma klass (elitklassen). Tävlingen genomförs med två kvalomgångar där resultaten slås samman. De fyra bästa cyklisterna går vidare till final. I finalen tillämpas omvänd startordning dvs sämst startar först. Trialcyklisterna använder till stor del samma sektioner som X-trial (motorcykel), men de cyklar en annan väg genom sektionerna. För första gången kommer specialdesignade cykelsektioner att användas.

Fakta om Trial
Trial växte fram i Europa på 1970-talet och har sina rötter i den motordrivna versionen av trial. 1985 integrerades Trial helt inom det internationella cykelförbundet, UCI, och har efter det utvecklats snabbt som en cykelsport. Trial är en lättillgänglig sport som utövas över hela världen av barn så unga som 5 år upp till vuxna, långt över 40, i såväl skogsterräng som stadsmiljö.