Världsepilepsidag 9 februari

På Världsepilepsidagen den 9 februari 2015 uppmärksammas situationen för de 50 miljoner människor i världen som har epilepsi.Epilepsi har inga gränser – det är den vanligaste neurologiska diagnosen och finns inom alla åldrar, kulturer,samhällsskikt och i alla länder. 2,5 miljoner fall tillkommer varje år och närmare 70 % kan med behandling bli anfallsfria. Trots detta får inte 40 % i väst lämplig behandling. Motsvarande siffra uppgår till 90 % i tredje världen.

Mellan 60 000 - 70 000 svenskar har epilepsi. Man beräknar dock att långt fler är berörda eftersom hela familjen påverkas om en familjemedlem får epileptiska anfall.Med optimal vård och ett gott psykosocialt omhändertagande kan konsekvenserna av epilepsi lindras.

Dock finns mycket kvar att göra. Sjukvårdens undanträngningseffekter gör att väntetider för återbesök blir allt längre. Neurologerna är för få. Idag finns ca 300 neurologer, vilket är i snitt hälften så många per miljon invånare som andra jämförbara europeiska länder. De är dessutom geografiskt ojämnt fördelade.

-Det är nu dags för regeringen och högskolemyndigheter med sjukvårdshuvudmän att ta initiativ för att öka antalet neurologer. Situationen är akut och det behöver göras något akut, säger Börje Vestlund, förbundsordförande.

På Världsepilepsidagen kraftsamlar epilepsiorganisationer världen över bl a med information, utställningar och andra opinionsbildande aktiviteter för att uppmärksamma epilepsins konsekvenser för personer med epilepsi och deras familjer.

Att leva med epileptiska anfall innebär oro, risker för skador, livslång läkemedelsbehandling inte sällan med biverkningar, vissa restriktioner vid körkort samt att leva med oron för när nästa anfall skall inträffa. Omgivningens okunskap och bristande förståelse är andra faktorer som inverkar på livskvalitén. Mer forskning behövs för att ge framtidshopp om en vardag utan epileptiska anfall.

- Epilepsiforskningen måste intensifieras och utvecklas. Vetenskapsrådet kan göra insatser och vi vet att det finns väldigt mycket kvar att göra för att få moderna behandlingsmetoder och en bättre vardag för personer med epilepsi, säger Börje Vestlund.

Svenska Epilepsiförbundet är en ideell intresseorganisation med omkring 4000 medlemmar och ett 30-tal föreningar runt om i landet. Svenska Epilepsiförbundet verkar för att öka samhällets och allmänhetens kunskap om epilepsi och dess konsekvenser samt för att förbättra villkoren för personer med epilepsi och deras närstående. Epilepsi kan uppstå när som helst i livet hos vem som helst. Epileptiska anfall orsakas av övergående störningar i hjärnans celler.
Frågor besvaras av förbundssekreterare Susanne Lund 070 – 718 10 16. Svenska Epilepsiförbundet, Box 1386, 172 27 Sundbyberg. 08 – 6694106 info@epilepsi.se, www.epilepsi.se
Världsepilepsidagen genomförs av International Bureau for Epilepsy (IBE, Epilepsiförbundets international) samt International League Against Epilepsy (ILAE, Professionens international). www.ibe-epilepsy.org