Vi måste alla vara med att ta ansvar först fäktningen är trygg för alla.

Vi menar allvar med värdegrunden

För några dagar sedan kontaktade flera fäktare och tränare Svenska Fäktförbundet angående ett inlägg i facebookgruppen Svensk Veteranfäktning. Inlägget visade en bild på ett antal unga kvinnor i korta kjolar framför en vit limousin och hade inget med fäktning att göra. Texten och kommentarerna var kränkande för kvinnor eftersom de framställdes som en belöning för manliga fäktare efter genomförd tävling.

Inlägg av denna typ är mer än plumpa skämt. Vi vet idag att den typen av manlig jargong inte är förenlig med en inkluderande miljö där kvinnor känner sig välkomna. Svenska Fäktförbundet ser de attityder som ligger bakom jargongen som en av anledningarna till att fäktsporten lockar färre kvinnor än män.

Sedan vi fick vetskap om inlägget har Svenska Fäktförbundet kontaktat författaren till inlägget och samtliga som kommenterat.

De som har förtroendeuppdrag eller är anställda inom Svensk Fäktning har upplysts om varför denna typ av inlägg är oförenliga med Svensk Fäktnings värdegrund och idrottens värderingar. Vidare har det klargjorts att det finns en tydlig plikt för alla som har formella engagemang inom fäktningen att identifiera och påtala brott mot värdegrunden.

Svenska Fäktförbundet har även i samråd med initiativtagarna till facebookgruppen Svensk Veteranfäktning tagit över ansvaret för innehållet i gruppen. Regler för publicering i gruppen har också fastställts.

Under 2023 genomförde Svenska Fäktförbundet en kartläggning med tema inkludering som syftade till att belysa hur välkomna olika individer känner sig i idrotten med utgångspunkt i de sju diskrimineringsgrunderna. Kartläggningen gav värdefulla insikter, inte minst om hur kvinnor inom fäktningen upplever sin situation. En sammanfattning av rapporten finns att läsa här och det går även att ladda ned rapporten i sin helhet.

En av konsekvenserna av rapporten var att årsmötet 2023 på styrelsens förslag fastställde att en av Svensk Fäktnings värderingar ska vara “Vi behandlar andra så som de själva vill bli behandlade, inte bara för att det är rätt utan för att det för oss snabbast till målet”.

Svenska Fäktförbundets kartläggning tillsammans med ett stort antal kartläggningar från andra förbund bildade underlag för en sammanfattande rapport om inkludering som RF publicerade för en tid sedan under titeln “Alla är välkomna”. Den rapporten innehåller en mängd viktiga observationer, talande exempel och konkreta råd och tips. Ladda ned rapporten nedan

Vi välkomnar att du hör av dig om du sett eller hört något du tycker är fel. Ett sätt är att använda vårt formulär för orosanmälan, där det också går att vara anonym. Länk till orosanmälan

Har du tankar eller synpunkter om Svenska Fäktförbundets inkluderingsarbete? Kontakta oss gärna!

Otto Drakenberg, ordförande, e-post: otto.drakenberg@fencing.se
Pierre Thullberg, generalsekreterare, e-post pierre.thullberg@fencing.se