Jan Tivenius överst på prispallen vid veteran-VM i värja herrar 60+

Jan Tivenius medaljskörd fortsätter - vann guld vid veteran-VM

Under veteran-VM i fäktning i amerikanska Daytona Beach, Florida, säkrade svensken Jan ”Janne” Tivenius Sveriges första guld efter vinst i klassen värja herrar V60. 62-åringen, som på klubbnivå representerar FFF Stockholm, kom till USA som regerande europamästare och visade att formen höll i sig.

Trots en mindre optimal uppladdning med orkanvarning och jetlag rankades Jan som fjärde man in i elimineringen efter en perfekt poolomgång med sex vinster av sex möjliga. Efter en bekväm vinst med 10-4 32-tablån mot Cheng, Hong Kong, ställdes Tivenius mot Boiron från Frankrike. Fransmannen tog ett tidigt grepp och ledde matchen 6-9, men Tivenius samlade sig och lyckades bragdartat vända till vinst 10-9. Han tog sig sedan till final efter vinst 10-6 mot fransmannen Chartier i kvartsfinal och vinst 10-8 mot Le Barbier, Frankrike. Finalen mot tysken Birkenmaier var en jämn affär, men Tivenius var alltid steget före och kunde efter vinst med 10-9 titulera sig världsmästare.

• Efter EM-guldet kände jag att jag borde ha hyfsad möjlighet på VM. Några bra tävlingar på hemmaplan stärkte också känslan om att jag var i bra form. Det är en dock en stor skillnad på att vara i guldform och att faktiskt ta guld. Det är en väldigt tillfredsställande känsla, säger Jan Tivenius.

Veteran-VM i fäktning 2023 avgörs i amerikanska Daytona Beach mellan 11:e och 16:e oktober. Guldet var Sveriges första medalj, som förutom Tivenius ställer upp i de flesta tillgängliga klasser. Veterantävlingar är uppdelade i A-, B- och C-klasser där endast fäktare mellan 50-59, 60-69 och respektive 70+ år får tävla.